Artykuł sponsorowany
Place zabaw kiedyś a dziś – co zmieniło się na przestrzeni lat?

Place zabaw kiedyś a dziś – co zmieniło się na przestrzeni lat?

Plac zabaw od czasów swego powstania był ulubionym miejscem dzieci i do dzisiaj nic się w tej kwestii nie zmieniło. Możliwość wspaniałej zabawy i spędzania czasu z rówieśnikami sprawiają, że kolejne pokolenia nie wyobrażają sobie dzieciństwa bez karuzeli, huśtawki czy zjeżdżalni. I choć z upływem lat plac zabaw ulega ciągłym zmianom, w jednej kwestii pozostaje wciąż taki sam - wywołuje radość na twarzach maluchów. Co się zmieniło na placach zabaw na przestrzeni lat?

Kiedy powstał plac zabaw?

Od czasu powstania pierwszych placów zabaw dla dzieci minęło niemalże 150 lat. Pierwsze miejsce tego typu powstało najprawdopodobniej w Norymberdze w 1876 roku. Jeśli zaś chodzi o dokumentację historyczną, to historię placu zabaw należy rozpocząć w 1877 roku w Birmingham. Z kolei w Polsce pierwszy park Jordana został otwarty w 1889 roku. Zadbano w nim nie tylko o najnowszy sprzęt do zabaw, ale także o wytyczenie alejek, stworzenie boisk, a nawet posadzenie ok. 100 tysięcy drzew i krzewów. Tym samym miejsce to stało się najprawdopodobniej pierwszym na świecie parkiem stworzonym z myślą o dzieciach i młodzieży.

Jak wyglądały dawne place zabaw?

Dawne place zabaw zdecydowanie różniły się od tych dzisiejszych. Wyposażone były wprawdzie w podstawowe sprzęty, jakie spotykamy również dzisiaj, ale ich poziom bezpieczeństwa i estetyka pozostawiały wiele do życzenia. Metalowe huśtawki, zjeżdżalnie i karuzele pod wpływem działania czynników zewnętrznych pokrywały się rdzą, a piski wydawane podczas zabawy były w ich przypadku normą. Nie istniały również atesty i certyfikaty potwierdzające poziom bezpieczeństwa. Mimo to na takich placach zabaw wychowały się całe pokolenia i z pewnością wspominają je z łezką w oku.

Dzisiejsze place zabaw

Od współczesnych placów zabaw oczekuje się znacznie większego poziomu bezpieczeństwa niż to miało miejsce dawniej. Muszą one spełniać normy dotyczące zarówno samych sprzętów oraz ich rozmieszczenia, jak i odpowiedniego podłoża czy ogrodzenia, twierdzi przedstawiciel firmy Freekids zajmującej się wyposażeniem placów zabaw. 


Producenci placów zabaw dbają więc o to, aby posiadały one odpowiednie certyfikaty, dzięki którym mogą być dopuszczone do użytku. Oprócz tego niezwykle istotna jest także trwałość i estetyka wykonania, a przede wszystkim różnorodność. Wizyta na placu zabaw może więc dziś przyprawić o zawrót głowy, bowiem tradycyjne huśtawki czy zjeżdżalnie, które kiedyś wydawały się szczytem marzeń, ustępują miejsca coraz bardziej wymyślnym rozwiązaniom. Zjazdy linowe, statki kosmiczne czy zamki to tylko niektóre z propozycji. Zarówno młodsze, jak i starsze dzieci mogą znaleźć dla siebie odpowiednie sprzęty, które pozwolą im na rozwój motoryki i sprawności, kształcenie wyobraźni, a przede wszystkim na doskonałą zabawę.

Niezależnie od tego czy mamy do czynienia z drewnianym placem zabaw, czy też wyposażony został on w metalowe konstrukcje, z pewnością będzie bezpieczny i niezwykle atrakcyjny dla dzieci. I choć zmieniły się wymogi dotyczące bezpieczeństwa i przybyło atrakcyjnych sprzętów, plac zabaw daje dzieciom taką samą radość, jak kiedyś ich rodzicom czy dziadkom.

Kategorie
Warto przeczytać
Okna jako element designu
Gdy kupujemy produkty, które będą służyć nam latami, zależy nam przede wszystkim na ich trwałości i funkcjonalności, przy czym w większości przypadków zależy nam także na estetyce. Takie kryteria są dla nas ważne na...
Nowoczesna meblościanka – hit czy kit?
Gdy mowa o meblościance, od razu na myśl przychodzi ponure i zagracone wnętrze sprzed lat. Tymczasem meblościanki znów powracają do łask, jednak w odświeżonej formie. Dziś to są to meble nowoczesne – lekkie i proste,...
Mapa podróży klienta wewnętrznego
Sporządzenie mapy podróży klienta – Customer Journey Map ­– prowadzi do udoskonalenia doświadczeń klienta z organizacją lub firmą. Mapa taka ma formę diagramu ilustrującego drogę, jaką klient musi przebyć, aby dokonać...
Znajdź biura projektowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×