Idą zmiany. Co musisz wiedzieć o JPK?

Idą zmiany. Co musisz wiedzieć o JPK?

Od 1 stycznia 2018 roku mikroprzedsiębiorcy mają obowiązek przekazywania organom kontroli skarbowej szczegółowych danych podatkowych. Tzw. Jednolity Plik Kontrolny jest generowany i przesyłany w wersji elektronicznej. Jego wprowadzenie ma na celu usunięcie barier w przekazywaniu danych firm do służb podatkowych i walkę z wyłudzeniami podatku od towarów i usług.

Strony www Strony www

Czym jest Jednolity Plik Kontrolny?

JPK jest plikiem tworzonym na podstawie danych – głównie informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorstwa za konkretny okres. Przesyła się go w wersji elektronicznej. Dane pobierane są bezpośrednio z systemów finansowo-księgowych przedsiębiorstwa. Dzięki temu, że dla wszystkich firm i branż rubryki danych wyglądają tak samo, możliwe jest ich łatwe porównywanie i zestawianie przez systemy wykrywające nieprawidłowości. Zanim wprowadzono JPK, te czynności były wykonywane ręcznie przez urzędników. Obecnie fiskus z łatwością może wyszukać puste faktury i niezgodne z prawem transakcje, a w konsekwencji – pociągnąć do odpowiedzialności odpowiednie instytucje.

Kto musi składać JPK?

Od początku 2018 roku wszystkie mikroprzedsiębiorstwa będą miały obowiązek wysyłania JPK_VAT, czyli ewidencji zakupu i sprzedaży VAT. Zgodnie z Ustawą o swobodzie działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorstwa są to firmy, które w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniały średniorocznie mniej niż 10 pracowników i osiągnęły roczny obrót netto nieprzekraczający 2 milionów euro.

Z kolei od początku lipca 2018 roku podatnicy prowadzący księgowość w formie elektronicznej będą mieli obowiązek przekazywania także innych struktur JPK na żądanie organów podatkowych. Obejmują one między innymi:

  • księgi rachunkowe

  • wyciągi bankowe

  • faktury VAT

  • magazyn

  • podatkową księgę przychodów i rozchodów

  • ewidencję przychodów

Wyżej wymienione pliki mają służyć obowiązkowemu przedstawieniu na żądanie urzędu skarbowego. Nie muszą być wysyłane co miesiąc, ale konieczne jest ich generowanie i przekazanie w momencie prowadzenia e-kontroli przez właściwy urząd.

Mikroprzedsiębiorcy powinni wysłać Jednolity Plik Kontrolny do Ministra Finansów, skąd dane zostaną przekazane odpowiedniemu urzędowi skarbowemu. Potwierdzeniem poprawnej wysyłki JPK jest możliwość pobrania UPO, czyli Urzędowego Potwierdzenia Odbioru. W sytuacji, gdy będzie konieczne udowodnienie wysłania dokumentów, UPO ochroni przedsiębiorcę, potwierdzając wysyłkę.

Ważne jest, żeby pamiętać, że plik JPK nie powinien zawierać błędów. Te można skorygować, ale jeżeli przedsiębiorca nie podejmie się naprawy, urząd może nałożyć karę w wysokości nawet 40 000 złotych. Sprawy podatkowe najlepiej powierzyć biurowi rachunkowemu, które poprowadzi księgowość firmy.

Co się zmieni?

Wprowadzenie Jednolitych Plików Kontrolnych przede wszystkim będzie dużym ułatwieniem dla organów podatkowych. Pozwoli ono na zautomatyzowanie weryfikacji danych podatkowych i szybsze przeprowadzanie czynności kontrolnych i sprawdzających. Ponadto JPK pozwoli na efektywne zarządzanie zespołami, które będą realizować czynności kontrolne.

JPK będzie mieć również pozytywny wpływ na działanie przedsiębiorstw. Pozwoli ono na przeprowadzanie wewnętrznych audytów w celu wykrycia ewentualnych nieprawidłowości w księgach. Dzięki temu przedsiębiorcy będą mieli możliwość monitorowania sytuacji swojej firmy. Dla pracowników przeprowadzanie elektronicznej kontroli przez organy skarbowe będzie mniej uciążliwe niż dotychczas. W przypadku, gdy wynik kontroli będzie pozytywny, ingerencja organów w firmę będzie zerowa. Ten fakt może zachęcać do korzystania z JPK w celu zapewnienia sobie bezpieczeństwa prawno-podatkowego jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku.

Innymi korzyściami, które wynikają z wprowadzenia Jednolitych Plików Kontrolnych są:

  • dostęp do danych w formacie, który umożliwia szybką analizę

  • automatyzacja

  • ułatwienia dla audytorów

  • szybsza kontrola podatkowa

Źródło: http://www.finanse.mf.gov.pl/pl/pp/jpk

Kategorie
Warto przeczytać
Profesjonalna obsługa księgowa w biurze rachunkowym Jolanty Krzyształowskiej
Profesjonalna obsługa księgowa to jeden z warunków sprawnego funkcjonowania firmy. Obejmować powinna ona bowiem nie tylko kwestie związane z rozliczeniem wobec organów podatkowych, ale też te dotyczące kadr i płac....
DigiStream – księgowość Twojej firmy w dobrych rękach.
Każda osoba, która decyduje się na założenie własnego biznesu musi odprowadzać należne państwu podatki i rzetelnie prowadzić księgowość swojej firmy. Niejednokrotnie jest to czynność tak skomplikowana, że znacząco...
Zasady sporządzania sprawozdań finansowych
Sprawozdanie finansowe, w myśl obowiązujących międzynarodowych standardów rachunkowości, ma za zadanie przedstawić w sposób uporządkowany sytuację finansową danego podmiotu gospodarczego oraz jego finansowe wyniki. Aby...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×