Jak sporządzać roczne zeznania PIT?
Jednym z obowiązków przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest składanie rocznego zeznania PIT-36 lub PIT-36L. Pierwsze z nich odnosi się do podatników uzyskujących dochód opodatkowany na zasadach ogólnych, drugie do podatników, którzy odprowadzają podatek liniowy do urzędu skarbowego. Jak sporządzać roczne zeznanie PIT?
Sporządzanie zeznań rocznych PIT
Zeznanie roczne PIT-36 lub PIT-36L za miniony rok należy wysłać do urzędu skarbowego do dnia 30 kwietnia. Większość przedsiębiorców nie robi tego osobiście. Decydują się raczej na współpracę z biurami rachunkowymi, które wypełniają dokumenty i pilnują terminów. To wygodne rozwiązanie, które odciąża przedsiębiorcę, a jednocześnie pomaga unikać pomyłek przy sporządzaniu corocznych zeznań podatkowych. Na warszawskim Mokotowie tego typu usługi świadczy między innymi Biuro Rachunkowe Liczydło. Wyróżnia je przeszło 20-letnie doświadczenie, które wskazuje na fachową wiedzę i zaufanie klientów.
Zeznania roczne PIT sporządza się zazwyczaj w programach księgowych, co znacznie ułatwia i przyspiesza nie tylko proces wypełniania deklaracji – dzieje się to automatycznie, ale też jej przesyłu do odpowiedniego urzędu. Można jednak spróbować wypełnić PIT osobiście.
Jak wypełnić PIT?
Nawet jeśli chcesz wypełnić PIT osobiście, zapewne posłużysz się w tym celu programem, który może Ci to ułatwić. Sam formularz podzielony jest na części:
- część A i B – wskazujesz swój urząd skarbowy i cel złożenia zeznania oraz podajesz swoje dane identyfikacyjne i określasz czy rozliczasz się ze współmałżonkiem, sam czy też jako osoba wychowująca dziecko w pojedynkę.
- Część C i D – informacje o zwolnieniach w ramach kredytu podatkowego i dochodach zwolnionych od podatku.
- Część E – wpisujesz tu swoje dochody i straty. Dla osób prowadzących działalność oznacza to konieczność sięgnięcia do księgi przychodów i rozchodów oraz do ksiąg rachunkowych. Dlatego wygodniej powierzyć sporządzanie rocznego zeznania PIT firmie księgowej.
- Część F – podajesz tu dochód zwolniony od podatku oraz straty z ubiegłych lat i wysokość składek na ubezpieczenia społeczne.
- Część G – wpisujesz odliczenia od dochodu i zwolnienia.
- Część H – tutaj ustalasz podstawę opodatkowania.
- Część I – to sekcja odliczenia podatku.
- Część J – tutaj wypisujesz odliczenia od podatku.
Kolejne części od K do X służą obliczeniu zobowiązania podatkowego, ewentualnych wpłacanych zaliczek, dodatkowych zwrotów w przypadku osób posiadających dzieci oraz wyliczeniu nadpłaty podatku lub kwoty do dopłacenia.