Kontrola z urzędu skarbowego – co musisz wiedzieć?

Kontrola z urzędu skarbowego – co musisz wiedzieć?

Prowadząc firmę, przedsiębiorca powinien liczyć się z kontrolą z urzędu skarbowego. Czynności sprawdzające są zwykle stresujące – tym bardziej, że polskie prawo podatkowe jest dość skomplikowane. Warto być więc zawsze przygotowanym do kontroli, by nie dać się zaskoczyć.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Kontrole z urzędu skarbowego a prawo

Kontrole skarbowe przeprowadzane są w oparciu o takie akty prawne, jak:

  • ustawa z dn. 28 września 1991 roku o kontroli skarbowej prowadzonej przez Urząd Kontroli Skarbowej (Dz.U. z 2004 r., Nr 8, poz. 65 z późn. zm.),
  • ustawa z dn. 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r., Nr 173, poz. 1807), która wprowadza ograniczenia w sposobie kontrolowania przedsiębiorstw,
  • ustawa z dn. 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r., Nr 137, poz. 926 z późń. zm.), która reguluje kontrolę podatkową oraz dodatkowe czynności sprawdzające dokonywane przez właściwy organ skarbowy.

Czynności sprawdzające przed kontrolą

Pierwszym etapem kontroli z urzędu skarbowego są czynności sprawdzające, o których przedsiębiorca otrzymuje informację na piśmie. Celem jest weryfikacja terminowości składania deklaracji podatkowych i wpłacania zobowiązań podatkowych w terminie.

W przypadku otrzymania wezwania, koniecznością jest osobiste stawienie się w urzędzie. Należy zabrać ze sobą wszystkie dokumenty, łącznie z dokumentami potwierdzającymi uprawnienia do korzystania z ewentualnych ulg.

Przebieg kontroli właściwej

Po dokonaniu czynności sprawdzających w siedzibie firmy odbywa się już „właściwa” kontrola z urzędu skarbowego. Podczas niej urzędnicy sprawdzają, czy przedsiębiorca wypełnia wszystkie obowiązki wynikające z roli podatnika.

Warto mieć świadomość, że na kontrolowanym przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków, m.in.:

  • podatnik musi przedstawić wszystkie dokumenty, które dotyczą spraw stanowiących powód kontroli,
  • przedsiębiorca jest zobowiązany do umożliwienia osobie przeprowadzającej kontrolę nieodpłatnego rejestrowania informacji za pomocą nośników,
  • podatnik musi udzielić również wszystkich koniecznych wyjaśnień.

Należy także wiedzieć, że kontroler posiada pewne prawa, do których zaliczyć można m.in.:

  • żądanie przedstawienia niezbędnych dokumentów oraz tzw. spisu z natury,
  • prawo do sporządzania odpisów i kopii dokumentów,
  • prawo do wchodzenia do wszystkich lokali biurowych (wejście do mieszkania możliwe jest jedynie w szczególnych okolicznościach),
  • możliwość zbierania dowodów,
  • zbieranie opinii biegłych.

Z biurem rachunkowym kontrola mniej stresująca

Jeśli obawiasz się kontroli z urzędu skarbowego, zamiast samodzielnie prowadzić księgowość, lepiej zdaj się na usługi specjalistów w tej branży. Podejmij współpracę z biurem rachunkowym, by w razie kontroli z urzędu skarbowego uniknąć niepotrzebnego stresu.

Wybierając biuro księgowe, zwróć uwagę na takie kwestie, jak: posiadane certyfikaty potwierdzające kwalifikacje pracowników, szeroki zakres usług, odpowiedzialność za prowadzoną księgowość, opinie innych klientów, popularność biura rachunkowego wśród lokalnych przedsiębiorców.

Kategorie
Warto przeczytać
Czym jest KRD?
Krajowy Rejestr Długów to największe w Polsce biuro informacji gospodarczej. Każdy konsument powinien posiadać więc przynajmniej podstawową wiedzę na jego temat. 14 lat obecności na polskim rynku, ponad 160...
Na czym polega windykacja należności?
Prowadzenie działalności gospodarczej to zajęcie, które może przynieść dużo satysfakcji. Ale nie tylko – wielu przedsiębiorców boryka się z problemem niezapłaconych należności. Musisz ściągnąć długi od kontrahenta?...
Badanie sprawozdań finansowych - dlaczego warto je przeprowadzać?
Aby uzyskać rzetelne i kompleksowe informacje na temat danej firmy, konieczne będzie przeprowadzenie badania sprawozdań finansowych. Wiele przedsiębiorstw ma bowiem obowiązek sporządzania oraz badania takich dokumentów....
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×