Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów to uproszczona forma ewidencji podatkowej. Polskie przepisy jasno wskazują, kto jest zobowiązany do tego, by ją prowadzić, a kto jest z takiego obowiązku zwolniony. Jeśli planujesz otworzyć firmę, koniecznie zapoznaj się ze szczegółami. Może się okazać, że wskazany przepis Cię nie dotyczy lub nie kwalifikujesz się do prowadzenia księgi.
Kto jest objęty obowiązkiem prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?
To, kto powinien prowadzić księgę przychodów i rozchodów określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jej zapisami zobowiązane są do tego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz kilka rodzajów spółek. Księgę przychodów i rozchodów muszą prowadzić spółki partnerskie, spółki cywilne osób fizycznych oraz spółki jawne osób fizycznych. Wszystkie wymienione podmioty powinny wykazać przychody za poprzedni rok nieprzekraczające równowartości 1.200.000 euro. Przekroczenie wskazanej kwoty jest bowiem równoznaczne z przejściem na tak zwaną pełną księgowość.
Uproszczona forma ewidencji podatkowej dotyczy też osób fizycznych, uzyskujących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, które korzystają z opodatkowania na zasadach ogólnych lub z podatku liniowego. Poza nimi wskazany obowiązek ciąży na osobach wykonujących działalność na podstawie umów agencyjnych. Do prowadzenia księgi zobowiązani są także duchowni, którzy zrzekli się opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego. I oni nie wyczerpują jednak całej listy. Pozostają jeszcze przedsiębiorcy żeglugowi oraz osoby, które są w stanie poświadczyć o zaistniałych, szczególnych okolicznościach – dotyczących między innymi rodzaju wykonywanej działalności, wieku czy stanu zdrowia.
Kogo obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów nie dotyczy?
Wskazany obowiązek nie dotyczy zaś osób opłacających podatek dochodowy w formie zryczałtowanej. Z prowadzenia księgi są też zwolnione osoby świadczące usługi przewozu osób i towarów taborem konnym oraz adwokaci.
Nie masz pewności czy księga przychodów i rozchodów jest w Twoim przypadku słusznym rozwiązaniem? – Z naszego doświadczenia wynika, że KPiR wybierana jest przez mniejsze firmy. Dla niektórych stanowi jednak obowiązek. Na życzenie klienta rejestrujemy wszystkie przychody osiągane przez jego firmę wraz z kosztami jej prowadzenia. Doradzamy, kiedy ze wskazanej możliwości może skorzystać, a kiedy nie jest do niej uprawniony – mówi przedstawiciel biura Amtes świadczącego usługi księgowe.
Jeśli prowadzisz firmę i zastanawiasz się, czy jesteś objęty obowiązkiem stosowania KPiR, skorzystaj z profesjonalnego doradztwa.