Na czym polega prowadzenie księgi przychodów i rozchodów?
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów – choć z pozoru dość łatwe – wymaga sporej wiedzy fachowej. Nie każdy z nas potrafi odnaleźć się w meandrach współczesnej księgowości, dlatego bezpieczniej zaufać fachowcom. Profesjonalne biura rachunkowe dbają o to, by KPiR była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami. Co to jednak oznacza w praktyce?
Zasadność prowadzenia KPiR
Księga przychodów i rozchodów (w skrócie KPiR) to najpopularniejszy rodzaj ewidencji, wykorzystywany w księgowości uproszczonej. Jest to swoisty rejestr transakcji – wszelkiego rodzaju przychodów, a także wydatków i zakupów poczynionych przez daną firmę w określonym przedziale czasowym. W jakim celu należy prowadzić dokumentację?
Obowiązek prowadzenia KPiR jest narzucany przez ustawę. Dzięki księdze, podatnik może obliczyć wysokość swoich zobowiązań podatkowych w przejrzysty sposób. Tym samym unika problemów rozliczeniowych z Urzędem Skarbowym i innymi jednostkami administracji podatkowej – objaśnia ekspert Biura Rachunkowego Sigma z Warszawy.
Obowiązek zakładania księgi
Kto jest zobowiązany do założenia KPiR? Przede wszystkim osoby fizyczne, prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Księgę prowadzą też spółki cywilne, jawne i partnerskie osób fizycznych, których przychody za poprzedni rok obrotowy wyniosły do 2 000 000 euro netto, po przeliczeniu na PLN według kursu średniego NBP.
W niektórych przypadkach przysługuje zwolnienie z prowadzenia KPiR. Są to wyjątkowe sytuacje, takie jak choroba, starszy wiek osoby prowadzącej działalność gospodarczą czy rozmiar przedsiębiorstwa. Wniosek o zwolnienie z prowadzenia księgi powinien być złożony w terminie do 30 dni przed miesiącem, od którego nie chcemy kontynuować ewidencji.
Najważniejsze zasady prowadzenia KPiR
Wszystkie działania związane z prowadzeniem księgi przychodów i rozchodów powinny być podejmowane w ramach obowiązującego systemu podatkowego i przepisów prawa. Korzystnym rozwiązaniem jest stosowanie tabeli z kolumnami, opisanej zgodnie ze specyfikacją podatkową. Za dobrą praktykę uchodzi też comiesięczne zamykanie i podsumowywanie tabeli, co pozwala uporządkować informacje i uniknąć pomyłek w liczeniu.
Podstawą prowadzenia KPiR jest systematyczność i rzetelność. Każda dokonana transakcja powinna być odnotowywana w księdze w należyty sposób – zarówno wydatki, jak i przychody. Dzięki temu zyskujemy jasny obraz naszej sytuacji finansowej, a także minimalizujemy ryzyko wystąpienia błędów podatkowych oraz związanych z nimi konsekwencji prawnych – podsumowuje specjalista Biura Rachunkowego Sigma.