Artykuł sponsorowany
Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Zasady prowadzenia księgi przychodów i rozchodów

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów to jeden ze sposobów, aby ewidencjonować przychody firmy. O tym, kto może zdecydować się na taką formę księgowości, dokładnie mówią przepisy. Jednak bardzo ważne jest to, aby księga ta była prowadzona starannie i skrupulatnie – błędy w ewidencji mogą skutkować poważnymi konsekwencjami. Dlatego też zadanie to często powierza się profesjonalnym biurom rachunkowym.

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów, w skrócie nazywanej KPiR, jest wymagane w przypadku, gdy przedsiębiorca wybierze formę opodatkowania na zasadach ogólnych lub podatek liniowy.

Nie można zapominać o tym, że obowiązek ten dotyczy nie tylko osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Podlegają mu także spółki cywilne, jawne oraz partnerskie. Jednak w sytuacji, gdy przychód osiągnięty przez te podmioty z tytułu prowadzenia przez nie działalności wyniesie więcej niż 2 000 000 euro, będą one musiały prowadzić tak zwaną księgowość pełną.

Księga przychodów i rozchodów musi być założona tego samego dnia, którego zostaje rozpoczęta działalność gospodarcza. Może być prowadzona w formie elektronicznej lub papierowej – decyduje o tym podatnik.

W przypadku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów każdy detal oraz ewidencjonowana pozycja mają ogromne znacznie. Niezależnie od tego, czy będzie ona miała formę elektroniczną, czy papierową, musi być prowadzona niezwykle skrupulatnie. Wymaga to sporej wiedzy, znajomości przepisów oraz umiejętności” – mówi ekspert z Biura rachunkowego LCConsulting.

Jak należy prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów powinna być prowadzona w sposób jasny, przejrzysty i rzetelny. Jest to kluczem do tego, aby dokumentacja ta była sporządzona skrupulatnie oraz prawidłowo. Ponadto musi mieć ona strukturę składającą się z odpowiednich kolumn, co wynika wprost z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r.

W księdze tej powinny być ewidencjonowane wszelkie transakcje mające miejsce w firmie. Należą do nich te, które dotyczą sprzedawanych towarów lub świadczonych usług. Oprócz tego muszą być w niej ujęte koszty ponoszone przez firmę. Obejmują one wszystkie wydatki, a w tym pensje dla pracowników, opłacone faktury, rachunki za zakup niezbędnych materiałów czy należności za prąd lub Internet.

Ponadto należy pamiętać, aby w księdze tej nie ujmować zaliczek uiszczonych za nabywane towary, wartości dotacji oraz kosztów, które dotyczą jeszcze nieukończonej inwestycji. 

Kategorie
Warto przeczytać
Wniosek o emeryturę ZUS EMP
Wiele osób myśli, że wraz z wiekiem, automatycznie otrzyma od ZUS emeryturę. Niestety - tak nie jest. Zakład ubezpieczeń społecznych sam nie weryfikuje, ani nie decyduje za podatnika, kiedy dokładnie przechodzi on na...
Prawa i obowiązki biur rachunkowych
Od lat profesjonalne biura rachunkowe cieszą się popularnością pośród klientów. Przedsiębiorcy wolą, żeby wszelkie możliwe sprawy związane z dokumentacją prowadzone były przez osoby, które są do tego w pełni...
Podatek dochodowy z Niemiec. Jak go odzyskać?
Polacy bardzo często podejmują się różnego rodzaju pracy u naszego zachodniego sąsiada. Jeżeli osoba zatrudniona jest tam legalnie, pracodawca ma obowiązek odprowadzania odpowiednio wysokich zaliczek na podatek...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×