Czym kierować się przy wyborze geodety?
Budujesz dom, sprzedajesz lub dzielisz działkę? Do wykonania inwestycji lub dopełnienia wszystkich formalności niezbędny jest geodeta, który wykona pomiary i sporządzi plany do dokumentacji urzędowej. Wybierając geodetę do wykonania zadania skorzystaj z kilku cennych wskazówek.
Kwalifikacje na pierwszym miejscu
Wybierając geodetę, który ma przygotować odpowiednią wymaganą przez prawo dokumentację, przede wszystkim musisz zwrócić uwagę na jego uprawnienia. Brak kwalifikacji sprawi, że wydasz pieniądze, a uzyskany dokument nie będzie miał mocy prawnej i zmusi Cię do ponownego zainwestowania gotówki. Nie każdy przeciętny człowiek zdaje sobie sprawę z faktu, że uprawnienia geodezyjne mają kilka kategorii, a tylko te określone upoważniają do wykonania planu do celów inwestycyjnych lub uaktualnienia planu na potrzeby inwentaryzacji architektonicznej. Wykonywanie usług dotyczących zakupu lub sprzedaży działki oraz budowy domu zawiera się w pierwszym i drugim poziomie upoważnień, obejmując między innymi dzielenie nieruchomości, opracowanie wyrysu z ewidencji gruntów, pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne oraz inwentaryzacyjne. Kwalifikacje zawodowe potwierdzane są specjalnym świadectwem wydawanym przez ministra.
Dobra znajomość terenu
Zlecenie podziału działki rekreacyjnej, pola uprawnego, wyznaczenia granic czy inne tego typu zadania zlecane geodecie będą wykonane o wiele szybciej, sprawniej i dokładniej, jeśli wybrany przez Ciebie specjalista dobrze zna teren, na którym wykonuje pomiary. Taka znajomość ogranicza potrzebę wielu badań szczegółowych, oszczędzając nie tylko czas, ale również koszty pracy. Najlepszym kandydatem do takich pomiarów jest osoba stale współpracująca z miejscowym urzędem albo zamieszkująca w rejonie i świadcząca w nim swoje usługi. Ważna jest nie tylko znajomość obszaru, ale i planów, które będzie ona wykorzystywać jako bazę do nanoszenia zmian. W wielu przypadkach takie plany są również jej autorstwa, co tym bardziej upraszcza pracę. Kolejny atut to znajomość lokalnych urzędników i stosowanych przez nich procedur, dzięki czemu znacznie szybciej można uzyskać stosowne opinie i akceptacje.
Konkurencyjne ceny i czas realizacji usługi
Wybierając geodetę, weryfikując jego kwalifikacje i znajomość terenu, warto też zasięgnąć opinii okolicznych mieszkańców, którzy z takich usług korzystali. Poszukiwanie geodety nie jest trudne, bowiem w miejscowych urzędach wykładane są listy geodetów pracujących w okolicy, można je również znaleźć w każdym oddziale geodezji i kartografii. Niestety sami urzędnicy nie mogą polecać konkretnych wykonawców, gdyż zabraniają im tego przepisy. Kiedy kwalifikacje są potwierdzone, a do wyboru pozostaje jeszcze kilka nazwisk, metodą weryfikacji może być też porównanie ceny oferowanych usług oraz czasu ich wykonania. Dla zleceniodawcy ważny jest zarówno niższy koszt, jak i krótkie terminy, które przyczynią się do szybszego rozpoczęcia inwestycji. Ceny usług z geodetą można też negocjować, zanim przystąpi on do właściwej pracy. W wielu przypadkach można w ten sposób jeszcze trochę zaoszczędzić.