Czym kierować się przy wyborze geodety?

Czym kierować się przy wyborze geodety?

Budujesz dom, sprzedajesz lub dzielisz działkę? Do wykonania inwestycji lub dopełnienia wszystkich formalności niezbędny jest geodeta, który wykona pomiary i sporządzi plany do dokumentacji urzędowej. Wybierając geodetę do wykonania zadania skorzystaj z kilku cennych wskazówek.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Kwalifikacje na pierwszym miejscu

Wybierając geodetę, który ma przygotować odpowiednią wymaganą przez prawo dokumentację, przede wszystkim musisz zwrócić uwagę na jego uprawnienia. Brak kwalifikacji sprawi, że wydasz pieniądze, a uzyskany dokument nie będzie miał mocy prawnej i zmusi Cię do ponownego zainwestowania gotówki. Nie każdy przeciętny człowiek zdaje sobie sprawę z faktu, że uprawnienia geodezyjne mają kilka kategorii, a tylko te określone upoważniają do wykonania planu do celów inwestycyjnych lub uaktualnienia planu na potrzeby inwentaryzacji architektonicznej. Wykonywanie usług dotyczących zakupu lub sprzedaży działki oraz budowy domu zawiera się w pierwszym i drugim poziomie upoważnień, obejmując między innymi dzielenie nieruchomości, opracowanie wyrysu z ewidencji gruntów, pomiary sytuacyjno-wysokościowe, realizacyjne oraz inwentaryzacyjne. Kwalifikacje zawodowe potwierdzane są specjalnym świadectwem wydawanym przez ministra.

Dobra znajomość terenu

Zlecenie podziału działki rekreacyjnej, pola uprawnego, wyznaczenia granic czy inne tego typu zadania zlecane geodecie będą wykonane o wiele szybciej, sprawniej i dokładniej, jeśli wybrany przez Ciebie specjalista dobrze zna teren, na którym wykonuje pomiary. Taka znajomość ogranicza potrzebę wielu badań szczegółowych, oszczędzając nie tylko czas, ale również koszty pracy. Najlepszym kandydatem do takich pomiarów jest osoba stale współpracująca z miejscowym urzędem albo zamieszkująca w rejonie i świadcząca w nim swoje usługi. Ważna jest nie tylko znajomość obszaru, ale i planów, które będzie ona wykorzystywać jako bazę do nanoszenia zmian. W wielu przypadkach takie plany są również jej autorstwa, co tym bardziej upraszcza pracę. Kolejny atut to znajomość lokalnych urzędników i stosowanych przez nich procedur, dzięki czemu znacznie szybciej można uzyskać stosowne opinie i akceptacje.

Konkurencyjne ceny i czas realizacji usługi

Wybierając geodetę, weryfikując jego kwalifikacje i znajomość terenu, warto też zasięgnąć opinii okolicznych mieszkańców, którzy z takich usług korzystali. Poszukiwanie geodety nie jest trudne, bowiem w miejscowych urzędach wykładane są listy geodetów pracujących w okolicy, można je również znaleźć w każdym oddziale geodezji i kartografii. Niestety sami urzędnicy nie mogą polecać konkretnych wykonawców, gdyż zabraniają im tego przepisy. Kiedy kwalifikacje są potwierdzone, a do wyboru pozostaje jeszcze kilka nazwisk, metodą weryfikacji może być też porównanie ceny oferowanych usług oraz czasu ich wykonania. Dla zleceniodawcy ważny jest zarówno niższy koszt, jak i krótkie terminy, które przyczynią się do szybszego rozpoczęcia inwestycji. Ceny usług z geodetą można też negocjować, zanim przystąpi on do właściwej pracy. W wielu przypadkach można w ten sposób jeszcze trochę zaoszczędzić.

Kategorie
Warto przeczytać
Jak zaprojektować i zbudować dom ekologiczny?
Coraz więcej osób chce dbać o środowisko na co dzień, dlatego projekty domów ekologicznych stają się dziś coraz bardziej popularne. Domy zaprojektowane z dbałością o naturę pozwalają nie tylko troszczyć się o...
Jakie elementy powinna zawierać prawidłowo sporządzona dokumentacja hydrologiczna?
Na początek warto sobie odpowiedzieć na pytanie: czym jest dokumentacja hydrologiczna? Jest to zbiór rezultatów badań związanych z wodą na danym terenie. Najczęściej wykonywany jest wraz z dokumentacją geologiczną,...
Jak stworzyć mapę do celów projektowych?
Zrealizowanie inwestycji budowlanej wiąże się z licznymi przepisami, które muszą być przestrzegane, jeśli plan ma dojść do skutku. Bez tego podjęte prace nie są zgodne z prawem. Jednym z warunków jest stworzenie mapy do...
Znajdź geodetów
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×