Jak wybrać okulary, które skutecznie ochronią nasze oczy przed słońcem?

Jak wybrać okulary, które skutecznie ochronią nasze oczy przed słońcem?

Okulary przeciwsłoneczne to modny dodatek do każdej letniej stylizacji. Przy ich zakupie nie powinniśmy jednak zwracać uwagi tylko na wygląd. Odpowiednio dobrane okulary ochronią nas przed szkodliwym promieniowaniem, które może spowodować zapalenie spojówek, zaćmę czy uszkodzenie rogówki. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przy ich wyborze i dlaczego warto kupić je w sprawdzonym salonie optycznym.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Dlaczego powinniśmy nosić okulary przeciwsłoneczne?

Chociaż okulary przeciwsłoneczne to dla większości z nas jedynie modny dodatek do stylizacji, pełnią one o wiele ważniejszą rolę. Dzięki temu, że chronimy nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem, unikamy wielu poważnych chorób, takich jak między innymi:

  • zapalenie spojówek
  • zapalenie i uszkodzenie rogówki
  • zaćma
  • zwyrodnienie plamki żółtej

Nie wszystkie okulary będą jednak skutecznie chronić nasz wzrok. Kupione na bazarku tanie okulary przeciwsłoneczne bez odpowiedniego filtra UV mogą nam tylko zaszkodzić. Dlatego bardzo ważne jest sprawdzenie, czy wybrane przez nas szkła posiadają atesty, odpowiedni filtr oraz kolor szkieł. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy ich zakupie?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie okularów na lato?

Rodzaj okularów i zastosowanego filtra

Kupując okulary przeciwsłoneczne, powinniśmy w pierwszej kolejności zdecydować się na ich rodzaj. Na rynku dostępne są okulary z podstawowym filtrem UV, jak i okulary polaryzacyjne. Czym się od siebie różnią? Podstawowe szkła zawierają filtr, który w zależności od mocy chroni nasze oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA, UVB i UVC. Decydując się na ich zakup, sprawdźmy, czy znajduje się na nich informacja o mocy filtra. Najlepsze okulary posiadają filtr UV 400, który pochłania 100% promieniowania. Jeśli będziesz mieć wątpliwości co do zastosowanego w okularach filtra, udaj się do optyka – tam będziesz mógł zrobić bezpłatny test.

Dla kierowców, wędkarzy i osób uprawiających sport szczególnie polecane są okulary z filtrem polaryzacyjnym. Takie szkła niwelują szkodliwe dla oczu światło, które odbija się od jasnych powierzchni. Filtr polaryzacyjny sprawia, że drgania fali świetlnej znikają, dzięki czemu kolory, które widzimy są prawdziwe i nie męczą naszych oczu. Tak, jak w przypadku tradycyjnych okularów, przy ich zakupie zwróćmy uwagę na zastosowany filtr UV i na specjalne oznaczenie „Polarized”, które powinno być umieszczone na oprawkach.

W salonach optycznych są dostępne również okulary z filtrem fotochromowym, który przepuszcza światło w różnym stopniu w zależności od tego, czy oświetlenie jest intensywne, czy niedostateczne. Wówczas soczewki takich okularów przyciemniają się lub rozjaśniają. Ten rodzaj szkieł przeznaczony jest dla osób noszących okulary korekcyjne i posiadających wady wzroku.

Rodzaj powłoki

Przy kupnie okularów na pewno będziemy musieli również podjąć decyzję o zastosowanej powłoce. Najpopularniejsza jest powłoka antyrefleksyjna, która zapobiega odbijaniu się światła od szkieł, a w rezultacie – od naszego oka. Wyostrza ona widziany przez nas obraz a także chroni okulary i zapobiega osadzaniu się na nich kropelek wody oraz kurzu.

W okularach może być zastosowana również powłoka hydrofobowa, dzięki której soczewki nie zaparowują. Takie okulary przydają się szczególnie sportowcom. Osadzaniu się na soczewkach tłuszczu i innych zabrudzeń zapobiegnie z kolei powłoka oleofobowa. Zdecyduj się na nią, jeśli zależy ci na łatwym utrzymaniu okularów w czystości.

Kolor soczewek

Szkła okularów przeciwsłonecznych nie powinny być zbyt ciemne, ponieważ powoduje to, że nasze źrenice się rozszerzają, a przez to może do nich dotrzeć więcej promieniowania słonecznego. Jakie kolory soczewek powinniśmy zatem wybierać? Najpopularniejsze są okulary z szarymi soczewkami. Są one neutralne, zachowują naturalną barwę otoczenia i dzięki temu nadają się dla wszystkich osób, chcących chronić swoje oczy. Równie często możemy spotkać okulary z brązowymi soczewkami, które wyostrzają kontrast i poprawiają głębię ostrości. Nadają się one dla osób o wrażliwych oczach.

Na jakie kolory soczewek powinniśmy uważać? W pełnym słońcu powinniśmy zrezygnować z noszenia okularów o szkłach w kolorze fioletowym, czerwonym, żółtym, niebieskim czy zielonym. Sprawdzą się one w przypadku innego oświetlenia – żółte, niebieskie i zielone soczewki stosuje się przy złym oświetleniu lub o zmroku. Z kolei okularów z fioletowymi soczewkami używają myśliwi, gdyż uwydatniają one kolor obiektów na tle lasu.

Dopasowanie do kształtu twarzy

Okulary przeciwsłoneczne, podobnie jak szkła korekcyjne, powinny być dobrane do kształtu twarzy. Jeśli zdecydujemy się na odpowiednią grubość i kształt oprawek, okulary nie tylko ochronią nasze oczy, ale również skorygują rysy twarzy i podkreślą naszą urodę. Jak je dobrać? Osoby o twarzy kwadratowej powinny wybierać ramki w kształcie tzw. kocich oczu, które wyrównają proporcje twarzy. Oprawki, które są zaokrąglone lub okrągłe sprawdzą się w przypadku osób z ostrymi rysami twarzy i trójkątną twarzą. Z kolei dla tych, którzy mają twarz okrągłą odpowiednie będą oprawki motyle lub kwadratowe.

Kategorie
Warto przeczytać
Zalety powłoki antyrefleksyjnej
Powłoka antyrefleksyjna dla szkieł okularowych to nie jest nowy pomysł. Została ona wynaleziona około 40 lat temu, ale popularność zyskuje ostatnio między innymi przez to, że jest to jedna z podstawowych metod ochrony...
Kiedy wybrać się do okulisty?
Wiele osób nie wie, do kogo należy się udać, jeśli dostrzega się u siebie problemy związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem narządu wzroku. Kiedy wybrać się na badanie okulistyczne, a kiedy wystarczy wizyta w salonie...
Sprawdź, jakie wady wzroku mogą grozić twojemu dziecku
Dziecko nie powie, że ma wadę wzroku, ponieważ nie wie, jak powinno widzieć. Dlatego ważne jest, żeby obserwować malucha i prawidłowo interpretować jego zachowania i przyzwyczajenia, które mogą świadczyć o problemie ze...
Znajdź optyków
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×