Artykuł sponsorowany
Kiedy udać się  na wizytę do okulisty, a kiedy do optometrysty?

Kiedy udać się na wizytę do okulisty, a kiedy do optometrysty?

Lekarz okulista jest zwykle pierwszym wyborem, w przypadku dolegliwości związanych z narządem wzroku. Również planując zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych konsultujemy to z odpowiednim specjalistą. Nie zawsze jednak musimy odwiedzać lekarza okulistę, czasem najlepszym wyborem będzie wizyta u optometrysty, wyspecjalizowanego w doborze okularów. Dowiedz się, czym dokładnie zajmuje się optometrysta i jakie posiada uprawnienia.

Kim jest optometrysta?

Specjalistów z dziedziny optometrii jest w Polsce stosunkowo niewielu.  Aby móc legitymować się takim tytułem, musimy być absolwentem uczelni wyższej o specjalności optometria. Optometrysta jest specjalistą w dziedzinie diagnozowania i korekcji wad wzroku, takich jak:

  • krótkowzroczność,
  • nadwzroczność,
  • astygmatyzm,
  • starowzroczność (prezbiopia),
  • zaburzenia widzenia obuocznego (zez),
  • zaburzenia akomodacji oka.

W salonach optycznych, w których pracują optometryści, takich jak Optyk Oczytanie, wykonać możemy specjalistyczne badania optometryczne, które dają dużo dokładniejszy wynik niż komputerowe badanie wzroku i pozwalać odpowiednio dobrać okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe.

Czym różni się optometrysta od okulisty?

Optometrysta jest specjalistą w dziedzinie korekcji wzroku i powinien być naszym pierwszym wyborem, kiedy zauważymy pierwsze objawy pogorszenia widzenia lub męczenia się oczu. Pomaga nam dobrać odpowiednie okulary, wykonuje również specjalistyczne badania optometryczne przy pomocy przyrządów, takich jak:

  • tablice tekstowe,
  • foropter,
  • autorefraktometr,
  • tonometr,
  • biomikroskop,
  • oftalmometr, do których obsługi posiada odpowiednie uprawnienia.

Lekarz okulista zajmuje się natomiast leczeniem chorób narządu wzroku, również operacyjnym i zabiegowym. Do okulisty udać powinniśmy się w przypadku podejrzeń chorób takich jak jaskra, zaćma, AMD (zwyrodnienie plamki żółtej). Optometrysta posiada odpowiednią wiedzę, by zdiagnozować u nas te choroby, jednak nie zajmuje się ich leczeniem, a jedynie kieruje nas do odpowiedniego specjalisty.

Jakiego specjalistę wybrać?

Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasze dolegliwości spowodowane są chorobą narządu wzroku, czy pogłębiającą się jego wadą warto w pierwszej kolejności odwiedzić optometrystę. Również w przypadku, gdy planujemy po prostu wymianę okularów na nowe, wizyta u optometrysty będzie najlepszym rozwiązaniem, ponieważ jest to specjalista ukierunkowany w tej dziedzinie.

Jeśli jednak odczuwamy dolegliwości bólowe, nasz narząd wzroku jest zaczerwieniony lub pojawiły się inne objawy stanu zapalnego, powinniśmy niezwłocznie odwiedzić lekarza okulistę. Również w przypadku urazów mechanicznych, takich jak dostanie się ciała obcego do oka, wizyta u okulisty to jedyne słuszne rozwiązanie.

 

Nawet w przypadku, gdy nie odczuwamy dolegliwości, związanych z naszym narządem wzroku warto raz na jakiś czas udać się na wizytę kontrolną do optometrysty lub okulisty, zwłaszcza jeśli w naszej rodzinie występowały już przypadki chorób oczu. Pozwoli to na wczesną diagnozę i uniknięcie powikłań.

Kategorie
Warto przeczytać
Czym są soczewki asferyczne i kiedy się je stosuje?
Według statystyk około 70% Polaków ma wadę wzroku. Na stan oczu mogą wpłynąć uwarunkowania genetyczne, urazy mechaniczne czy nieodpowiedni styl życia. Ponadto, wraz z wiekiem wzrok się pogarsza. W zależności od rodzaju...
Co powinieneś wiedzieć przed zakupem nowych okularów?
Zakup nowych okularów może być dużym wyzwaniem, szczególnie jeśli robimy to po raz pierwszy. Aby pomóc w podjęciu właściwej decyzji, ten artykuł przedstawi kilka kluczowych aspektów, na które należy zwrócić uwagę...
Z jakich usług skorzystasz u optyka?
Z usług optyka codziennie korzysta miliony Polaków. Jego zadaniem jest odpowiedni dobór okularów i soczewek kontaktowych. Może on również wykonać komputerowe badanie wzroku i doradzić nam w kwestiach dotyczących dbania...
Znajdź optyków
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×