Materiał Partnera
Centrowanie koła – na czym polega?

Centrowanie koła – na czym polega?

Centrowanie koła w samochodzie polega na takim ustawieniu kół, aby opony idealnie przylegały do jezdni i nie występowało zjawisko ściągania podczas jazdy pojazdu w którąś ze stron. Geometrię najlepiej jest ustawiać zaraz po zakupie nowych opon, które są jeszcze równe. Wówczas można szybko zdiagnozować geometrię samochodu i zareagować, zanim stanie się coś nieprzewidzianego.

Dlaczego prawidłowa geometria jest taka ważna

Każde koło w samochodzie powinno być prawidłowo wyważone i złożone. Na ogół błędy są wprawdzie niewielkie i wówczas auto lekko się tłucze, ale czasami błąd jest tak duży, że samochód ściąga w bok. Warto pamiętać, że obciążenie dodatkowo musi w równym stopniu obciążać każdą ze stron pojazdu. W przeciwnym wypadku, strona obciążona będzie mieć lepszą przyczepność i większe tarcie, a więc auto będzie wolniej poruszać się od strony nieobciążonej. Centrowanie polega na wyrównaniu na poszczególnych odcinkach obwodu mas koła. Celem jest likwidacja powstawania sił wytrącających koło z jednolitego ruchu obrotowego wokół własnej osi poprzecznej. Brak wyważenia kół w aucie jest szczególnie odczuwalny podczas szybszej jazdy rzędu 80 km/h i więcej. Dlatego po każdym zakupie opon lub wymianie kół należy udać się do dobrego serwisu samochodowego, jak np. P’mix Moto Punkt.

Objawy braku wycentrowania kół

Brak centrowania w kołach samochodowych może powodować szybsze zużycie się opon, łożysk i elementów układu kierowniczego czy amortyzatorów. Skutkiem jest również mniejsza przyczepność kół do nawierzchni oraz pogorszenie efektywności hamowania auta. Nieprawidłowe wyważenie i brak centrowania kół objawia się drganiami całego pojazdu, które narastają wraz ze wzrostem jego prędkości. Powyżej prędkości 80 km/h są one niebezpieczne i znacznie utrudniają prowadzenie samochodu. Centrowanie kół, w szczególności przednich, jest też niezbędne do diagnostyki. Ma bowiem związek z układem kierowniczym, amortyzacją czy hamowaniem.

Skutki źle wyważonych kół

Niewyważenie kół powoduje szybsze niszczenie wielu elementów samochodu. Skutkuje m.in. szybkim i nierównomiernym zużyciem opon. Jeśli koła niewyważone znajdują się na osi przedniej pojazdu, to wywołują intensywne drgania w zawieszeniu oraz układzie kierowniczym. Dzięki temu pojazd traci stabilność. Sygnałem świadczącym o złej geometrii kół jest przede wszystkim ściąganie auta na jedną ze stron. Czasami można zauważyć też, że opony wydają charakterystyczny, piszczący dźwięk podczas pokonywania zakrętów. Tego problemu nie powinno się bagatelizować. Skutkiem może być nawet wypadek samochodowy, zwłaszcza gdy nawierzchnia jest mokra.

Kategorie
Warto przeczytać
W poszukiwaniu okazji. Jak znaleźć dobre auto z komisu?
Planujesz w najbliższym czasie zakup samochodu używanego? Nie znalazłeś oferty od sprzedawcy prywatnego i zastanawiasz się, czy znajdziesz dobre auto w komisie? Takie punkty oferują klientom coraz większy i lepszy wybór...
Jakie silniki nie tolerują LPG?
Samochodowe instalacje LPG to rozwiązanie dość popularne w społeczności kierowców – w roku 2018 po polskich drogach poruszało się ponad 3 miliony samochodów zasilanych gazem, co daje 14% ogólnej ilości zarejestrowanych...
Kiedy naprawdę opłaca się montaż instalacji LPG w samochodzie?
Właściciele pojazdów napędzanych benzyną mają możliwość zamontowania zbiornika LPG umożliwiającego przełączenie zasilania na gaz. Taki zabieg pozwala nie tylko na bardziej ekonomiczną jazdę, ale też jest bezpieczny dla...
Znajdź warsztaty samochodowe