Charakterystyka chłodnic do samochodów sportowych
Wiele producentów oferuje obecnie różnego rodzaju nowoczesne chłodnice, które są dostosowane specjalnie do samochodów sportowych. Chłodnice powinny być niezawodne, gwarantujące bezpieczeństwo dla samochodu, przy maksymalnym wykorzystaniu jego możliwości. Układy chłodzące, przed wprowadzeniem na rynek powinny poddawane być testom wytrzymałościowym, m.in. podczas wyścigów, przez długie lata. Testy powinny potwierdzić doskonałą jakość i niezawodność w działaniu nawet w najbardziej ekstremalnych warunkach, w jakich użytkowane są często auta sportowe.
Jak działa układ chłodzenia?
Układ chłodzenia dba o to, aby silnik pracował w optymalnych warunkach. Właściwa temperatura pracy silnika, to oscylująca między 90 a 100 stopniami Celsjusza. Decyduje ona nie tylko o długiej żywotności jego elementów, ale ma wpływ także na osiągi samochodu oraz na poziom spalania. Dlatego bardzo ważne jest zadbanie o właściwy układ chłodzenia w samochodzie sportowym.
Wszystkie stosowane w układzie chłodzenia urządzenia i akcesoria pomagają utrzymać pracujący silnik w optymalnej temperaturze. Jednym z najważniejszych elementów układu w aucie sportowym chłodnica do samochodu sportowego. Chłodnica to rodzaj wymiennika ciepła używanego do chłodzenia silników pracujących w pojazdach mechanicznych. Tradycyjnie ma ona formę panelu złożonego z poziomych lub pionowych cienkich rurek oraz odprowadzającego ciepło ożebrowania z cienkiej blachy.
Chłodnice w samochodach sportowych
Chłodnice w autach sportowych nie są standardowymi chłodnicami wody stosowanymi w seryjnych samochodach. Inżynierowie opracowujący technologie stosowane w motorsporcie mają na uwadze ekstremalne osiągi samochodów sportowych oraz olbrzymią ilość ciepła, którą generują najmocniejsze silniki. Obecnie oferowany jest dodatkowy sposób chłodzenia, wykorzystujący inny płyn, który pracuje w silniku, a mianowicie olej.
Jak wskazuje ekspert z warsztatu Radiator Service, zajmującego się naprawą i sprzedażą chłodnic: Sposób działania chłodnicy oleju jest bardzo podobny do zwykłej chłodnicy. W miejscu, gdzie do bloku silnika wkręcany jest filtr oleju stosowany jest adapter do filtra, który ma dodatkowe 2 otwory pozwalające na podłączenie obiegu oleju poza silnikiem. Jeden otwór odprowadza olej do zamontowanej z przodu samochodu chłodnicy oleju, przez drugi schłodzony olej wraca powrotem do filtra oleju i wędruje do silnika.
Sama chłodnica oleju nie różni się w budowie od tradycyjnej chłodnicy wody. Charakterystyczną cechą są natomiast rzędy cienkich, blaszanych kanałów, przez które przepływa powietrze. Blaszkowa budowa powoduje zwiększenie powierzchni chłodzenia, zatem większą skuteczność urządzenia.