Charakterystyka olejów przekładniowych
Oleje przekładniowe to nic innego jak ciecze smarne, znajdujące zastosowanie między innymi w skrzyniach biegów. Używane są również w przekładniach i mechanizmach różnicowych. Rodzaj oleju zawsze należy dobierać odpowiednio do rodzaju mechanizmów w ten sposób, aby stosować się do zaleceń ich producentów. Dlatego też oleje przekładniowe mają różne właściwości i odmienne oznaczenia. Czym się charakteryzują?
Jakie parametry posiadają oleje przekładniowe?
Olej przekładniowy to baza i dodatki. To właśnie one decydują o charakterze oleju i jego właściwościach. Najważniejszą jego cechą jest lepkość i to właśnie o niej mówi oznaczenie literowo – cyfrowe. Pierwsza część oznaczenia to lepkość zimowa a druga to letnia. Te oznaczenia zgodne są z powszechnie uznawaną normą SAE – J306 i mówią o lepkości w zróżnicowanych temperaturach. Mówi się wtedy o klasach oleju, który w rodzimych warunkach może mieć klasy od 75W wzwyż. Najczęściej jest to wartość 75W-90.
Dystrybutorzy olejów technicznych, tacy jak firma PROAUTO, zazwyczaj bardzo dokładnie oznaczają poszczególne ich klasy, aby ułatwić zakupy przez właścicieli aut i maszyn przemysłowych. W tym celu stosują również klasyfikacje API, za pomocą której oznacza się jakość oleju, czyli zawartość dodatkowych uszlachetniaczy. Im niższa klasa API, tym olej jest niższej jakości. Przykładowo, API GL1 ma najniższą jakość, chociaż aktualnie rzadko się go używa. Natomiast API GL2 jest wzbogacony o dodatki, które zapobiegają spienianiu i korozji. Ten rodzaj oleju przeznaczony jest do przekładni pracujących w lżejszych warunkach. Oleje o klasie API GL3 i GL4 mają już więcej dodatków uszlachetniających i dedykowane są do pracy w cięższych warunkach, natomiast API GL5 i GL6 to kasy olei pracujących w warunkach ciężkich i ekstremalnych.
Jakie oleje pracują w automatycznych skrzyniach biegów?
Oleje przekładniowe, dedykowane skrzyniom biegów to przeważnie GL4 i GL5. API jest normą amerykańską i znajduje zastosowanie w samochodach wojskowych. W tak ekstremalnych warunkach może być stosowany olej o klasie GL6. W pojazdach, gdzie występują przekładnie główne o ograniczonym tarciu, występują oleje oznaczone kodem LS albo LSD. Natomiast oleje stosowane w automatycznych skrzyniach biegów mają dodatkowe litery w nazwie, mianowicie ATF.
Z powyższego wynika, że olejów przekładniowych jest spora ilość. Każdy z nich pracuje w nieco odmiennych warunkach. Dlatego też istotne jest dokładne ich oznaczanie, aby ułatwić klientom prawidłowy wybór. Ewentualny błąd może oznaczać złą pracę układu albo awarię.