Czy hak holowniczy wymaga legalizacji?
Zgodnie z polskim prawem każdy hak holowniczy wymaga legalizacji. Ale już montaż tego elementu można przeprowadzić w domowych warunkach. Niekoniecznie trzeba zatem korzystać ze wsparcia warsztatu, choć jest to wskazane. Natomiast już sama akceptacja zamontowanego haka holowniczego jest po stronie profesjonalistów. Co warto wiedzieć na temat tego procesu?
Jak krok po kroku wygląda proces legalizacji haka holowniczego?
Po montażu opisywanego elementu należy przeprowadzić badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów. W tym miejscu fachowcy sprawdzają, czy hak oraz wiązka elektryczna zostały zamontowane zgodnie ze sztuką. Ponadto trzeba wiedzieć, że hak musi mieć tabliczkę znamionową.
Jeśli badanie techniczne przebiegło w sposób pozytywny, to właściciel pojazdu otrzymuje stosowne zaświadczenie. Trzeba się z nim udać do właściwego wydziału komunikacji. Ponadto trzeba zabrać ze sobą dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu (o ile była wydana). Następnie dochodzi do urzędowego „wbicia” w dowód rejestracyjny zapisu o haku holowniczym.
Nie wiesz, czy twój hak został zamontowany we właściwy sposób? Możesz skorzystać ze wsparcia, na przykład oferowanego przez firmę KROS. To doświadczona stacja kontroli pojazdów oferująca pełną gamę badań technicznych motocykli, ciągników rolniczych, przyczep, samochodów osobowych oraz ciężarowych.
Klienci mogą tam liczyć między innymi na sprawdzanie pojazdów przystosowanych do ciągnięcia przyczep (z hakami holowniczymi właśnie).
Obowiązek legalizacji haka – co jeszcze warto wiedzieć?
Jeśli hak nie ma tabliczki znamionowej, to diagnosta może odmówić podbicia badania technicznego. To właśnie na tym oznaczeniu widnieją bowiem takie istotne parametry jak:
- rok produkcji,
- nacisk na kulę,
- uciąg haka,
- symbol i numer homologacji europejskiej.
Co ważne, polskie prawo nie wymaga zaświadczenia od montażysty o przeprowadzonym montażu haka.
Czy jest ryzyko, że hak nie otrzyma legalizacji?
Zawsze jest ryzyko, że hak nie otrzyma legalizacji. Najczęstszym powodem odmowy jest to, że hak był przerabiany na własną rękę, nie ma homologacji lub jest bardzo wyeksploatowany.
Dlatego zawsze, jeśli kupujesz auto używane, warto zlecić sprawdzanie pojazdu przystosowanego do ciągnięcia przyczep oraz sprawdzenie haka.
W ten sposób możesz bowiem uniknąć przykrych niespodzianek na etapie legalizacji wspomnianego elementu.