Czy można mieszać różne oleje silnikowe?
Stopniowy ubytek oleju silnikowego w miarę pokonywania przez samochód kolejnych kilometrów jest sprawą zupełnie naturalną. Właśnie dlatego przed i po każdej dłuższej podróży kierowca powinien sprawdzić poziom oleju i w razie potrzeby go uzupełnić. Do zbiornika oleju nie można jednak dolewać przypadkowo dobranego środka smarnego – zawsze należy kierować się wskazówkami producenta samochodu.
Najprostsze rozwiązanie? Zawsze ten sam olej
Olej silnikowy jest bardzo ważnym płynem eksploatacyjnym. Od jego jakości zależy prawidłowa praca jednostki napędowej. Brak środka smarnego, stosowanie oleju zużytego lub niewłaściwie dopasowanego może doprowadzić do poważnych i kosztownych w naprawie awarii. Doświadczeni kierowcy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego przykładają dużą wagę do kontroli poziomu oleju i zawsze mają w bagażniku zapas takiego samego środka, jaki został wcześniej dolany przez mechanika. Pustą butelkę po oleju silnikowym warto przechowywać, aby przy kolejnym zakupie mieć pewność, jaki płyn był używany dotychczas. Stosowanie zawsze tego samego oleju jest rozwiązaniem najłatwiejszym i najbardziej bezpiecznym, chociaż niekoniecznie najtańszym. A więc czy można, np. dla oszczędności, mieszać różne oleje silnikowe?
Czy i jak mieszać oleje silnikowe?
Większość mechaników odradza mieszanie olejów silnikowych, a właściciele samochodów się z nimi zgadzają. Nieumiejętne połączenie dwóch różnych rodzajów oleju może doprowadzić do niepożądanych reakcji, w wyniku których środek smarny zupełnie zmieni swoje właściwości. Wśród częstych efektów takich eksperymentów należy wymienić zmianę konsystencji oleju w gęsty żel, wytrącanie się dodatków uszlachetniających i powstawanie osadów. Wszystkie te okoliczności stwarzają warunki wysokiego niebezpieczeństwa zatarcia się silnika. Jednak oleje silnikowe można mieszać pod warunkiem, że oba środki smarne mają identyczne parametry.
Dolanie do zbiornika oleju środka smarnego innego producenta jest możliwe. Decydując się na taki zabieg, należy pamiętać o wyborze oleju o identycznej lepkości i klasie jakości, jak ten, który znajduje się już w zbiorniku – mówi ekspert z firmy PROAUTO. Dwa oleje różnych marek, ale o identycznej klasie API i lepkości, są w stanie stworzyć jednorodną mieszaninę, która będzie dobrze spełniała swoje funkcje smarne.
Skąd wiedzieć, jakiego oleju dolać, jeśli nie zachowaliśmy butelki po tym użytym poprzednio? Pierwsze źródło to instrukcja obsługi auta, w której producent na pewno zawarł wymagania odnośnie oleju. Drugą opcją jest telefon do mechanika, który dokonał ostatniego przeglądu i wymiany lub uzupełnienia oleju silnikowego w twoim pojeździe.