Czym się różni regeneracja od naprawy turbosprężarki?
Turbosprężarki są urządzeniami wirnikowymi od wielu lat wykorzystywanymi do doładowania silników spalinowych. Ich zadaniem jest poprawa sprawności jednostek napędowych poprzez zwiększanie mocy i obniżenie spalania. Pracują pod bardzo dużymi obciążeniami mechanicznymi. Po wyeksploatowaniu wymagają naprawy lub regeneracji. Czym różnią się te dwie usługi? Warto przeczytać.
Czym jest turbodoładowanie silników spalinowych?
Większość nowoczesnych jednostek benzynowych i wysokoprężnych doładowywanych jest turbosprężarkami. Urządzenie zbudowane jest z turbiny i sprężarki połączonych na sztywno i pracujących na wspólnym wale. Całość zamknięta jest w jednej obudowie zabezpieczonej przed wydostawaniem się oleju specjalnymi metalowymi pierścieniami uszczelniającymi. Turbosprężarki pracują pod dużym obciążeniem i w wysokiej temperaturze. Zagrożone są obecnością spalin oraz zanieczyszczeń z powietrza. Dlatego z biegiem czasu ulegają awariom spowodowanym niewłaściwą eksploatacją oraz różnego typu uszkodzeniami mechanicznymi.
Naprawa a regeneracja
Jeśli za naprawę turbosprężarki uznamy wymianę urządzenia na nowe, to regeneracja turbosprężarki jest zupełnie inną metodą na przywrócenie jej sprawności. Przy naprawie warsztaty mechaniczne oferują wymianę uszkodzonej turbosprężarki na fabrycznie nowy podzespół o tych samych parametrach zgodnie ze specyfikacją producenta. Regeneracja zaś jest usługą wieloetapową i przebiega z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń i narzędzi.
Regeneracja turbosprężarek
Jak opisuje specjalista z serwisu turbosprężarek Turbo-Tech z Łodzi, po demontażu z pojazdu turbosprężarka podlega ogólnym oględzinom. Mechanicy wstępnie oceniają jej stan techniczny, a następnie sprawdzają luz osiowy i promieniowy wirnika turbosprężarki, a także pracę i wysterowanie układu regulacji ciśnienia doładowania – zaworu upustowego lub układu zmiennej geometrii. Następnie dokonują demontażu turbosprężarki na części składowe w celu dokładnej weryfikacji ich kondycji. Elementy sprawne są oczyszczane, natomiast uszkodzone wymieniane na nowe. Obowiązkowej wymianie podlegają łożyska ślizgowe, pierścienie uszczelniające i osadcze oraz uszczelnienia turbosprężarki.
Bardzo ważną czynnością kończącą regenerację turbiny jest zbalansowanie układu wirującego turbosprężarki. Proces ten polega na wyważaniu wirnika turbosprężarki, a następnie doważaniu całego układu wirującego w jego łożyskowaniu. Po przeprowadzeniu badania w warunkach podobnych do naturalnej pracy turbosprężarki rzetelne turbo serwisy potwierdzają prawidłowy tuning turbosprężarki odpowiednim protokołem.