Dlaczego filtry samochodowe się zapychają?
Od 2005 roku filtry samochodowe montowane są na coraz szerszą skalę w różnego rodzaju silnikach. Najnowsza norma Euro 6 dotycząca emisji spalin wprowadzona w 2015 roku wymusza montaż tych elementów filtrujących nawet w silnikach benzynowych. Te przepisy wpływają na zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza, a tym samym mają pozytywny wpływ m.in. na jakość życia w miastach. Jednak z czym filtry samochodowe wiążą się z punktu widzenia kierowców?
Czym są filtry samochodowe?
Filtry cząstek stałych mają za zadanie wychwytywać cząsteczki szkodliwych substancji, przede wszystkim metali ciężkich oraz siarki, powstających podczas pracy silnika. Cząstki stałe oddzielone zostają od gazów spalinowych, które przedostają się do atmosfery, dzięki czemu nie tylko nie zatruwa się nimi środowiska naturalnego, ale także ludzi żyjących w miastach i w pobliżu dróg. Długotrwałe narażenie na wdychanie cząstek stałych prowadzi do wyższego ryzyka zachorowalności na raka.
Filtry samochodowe obecnie stały się standardem w silnikach Diesla, a także coraz częściej montowane są w silnikach benzynowych. Można wyróżnić następujące rodzaje:
- filtr odmiany mokrej (FAP),
- filtr odmiany suchej (DPF),
- filtr do silników benzynowych (GPF).
Co prowadzi do zapchania się filtra?
Cząstki stałe wychwytywane przez filtr podlegają wypaleniu. Najczęściej filtry samochodowe kontrolowane i sterowane są poprzez elektronikę. Gdy komputer pojazdu otrzyma informację, że filtr został zapełniony, inicjuje wypalanie zawartości. W procesie tym powstaje popiół, który zalega w elemencie. Po wielokrotnym wypaleniu cząstek stałych filtr zostaje zapełniony popiołem, co sprawia, że przestaje pełnić swoją funkcję. Wówczas można mówić o zapchaniu filtra. O tym, że należy poddać element regeneracji w profesjonalnym warsztacie, najczęściej informuje zapalona kontrolka w komputerze pokładowym. Innym objawem zazwyczaj będzie spadek mocy silnika przebiegający stopniowo. Ekspert zatrudniony w firmie Turbo Injector z Krakowa komentuje:
Należy wziąć pod uwagę, że, aby proces wypalania przebiegł pomyślnie, muszą zaistnieć ku temu odpowiednie warunki. Cząstki stałe podlegają spaleniu w temperaturze ok. 600°C. Taka temperatura w filtrze może zostać osiągnięta jedynie, gdy samochód pracuje na wysokich obrotach przez dłuższy okres czasu bez zmiany biegu. Jeśli samochód służy więc wyłącznie do poruszania się po mieście, może dojść do innego rodzaju zapchania się filtra, niż przewidział producent, czy też nawet do jego awarii.
Aby uniknąć konieczności wymiany filtra na nowy, warto poddawać go regeneracji każdorazowo po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów.
Jak przebiega proces regeneracji filtra cząstek stałych?
Proces regeneracji filtra samochodowego polega na stworzeniu odpowiednich warunków do wypalenia cząstek stałych, które w nim utkwiły. Natomiast jeśli filtr jest przepełniony popiołem, poddaje się go oczyszczaniu pod ciśnieniem z wykorzystaniem wody ze specjalistycznymi detergentami. Czasem jednak może zajść konieczność wymiany DPF-a na nowy.
Wymiana czy wycięcie DPF-a?
Warto dbać o regularną regenerację filtra samochodowego (szczególnie jeśli auto służy wyłącznie do poruszania się w ruchu miejskim), aby uniknąć konieczności jego wymiany. Wymiana filtra wiąże się z wysokimi kosztami, do których zalicza się zakup nowego elementu oraz cena usług montażowych.
Ze względu na kosztowność i problematyczność filtrów niektórzy decydują się na ich całkowite usunięcie, jednak jest to rozwiązanie niosące za sobą szereg niekorzystnych skutków. Jest ich wiele, począwszy od zatruwania środowiska, a skończywszy na tym, że za takie praktyki grożą sankcje finansowe. Wycięcie filtra nie pozostaje także bez znaczenia dla pracy samego samochodu, ponieważ może wymagać to przeprogramowania elektroniki pojazdu.