Dlaczego regeneracja wałków pompy w dieslu jest ważna?
Niedomagania w pracy silników nie tylko wysokoprężnych pojawiają się zarówno z przyczyn zależnych, jak i niezależnych od właściciela pojazdu. Te pierwsze spowodowane są zbyt intensywną eksploatacją auta oraz niewłaściwym serwisowaniem. Drugie mogą mieć przyczynę w wadliwej konstrukcji pojazdu lub niedoskonałości zastosowanych materiałów. Bez względu na przyczynę nadchodzi moment, w którym niektóre podzespoły należy wymienić lub poddać regeneracji. Dotyczy to także pomp olejowych w silnikach diesla.
„W silnikach wysokoprężnych – wyjaśniają mechanicy z firmy Turbolux, która zajmuje się serwisem turbosprężarek – stosowane są dwa rodzaje napędów pomp olejowych. Jedne z nich pracują za sprawą przekładni łańcuchowej przenoszącej napęd z wału napędowego. Drugim rozwiązaniem jest zastosowanie specjalnych wałków wyrównoważających. Są one napędzane kołami zębatymi i przekazują napęd do pompy za pomocą trzpienia, zwanego „ołówkiem” osadzanego w gnieździe wałka. Po pewnym czasie elementy tego układu ulegają uszkodzeniom. Gniazda wałka z czasem się wyrabiają i uniemożliwiają prawidłową pracę trzpienia. Również sam wałek ulega zużyciu poprzez wycieranie się jego krawędzi”.
Jak działa pompa olejowa w kilku słowach?
Układ smarowania jest jednym z ważniejszych w konstrukcji silników. Jego zadaniem jest zmniejszanie tarcia pomiędzy pracującymi elementami jednostki napędowej i odprowadzanie nadmiaru ciepła a tym samym zapobieganie zatarcia się elementów ruchomych. Aby czynnik smarujący, czyli olej silnikowy mógł docierać do nawet najbardziej obciążonych elementów, niezbędna jest pompa oleju. Jej działanie polega na wyporowym przetłaczaniu oleju poprzez wytwarzanie niezbędnego ciśnienia w układzie. W nowoczesnych pojazdach napęd pompy zębatej przenoszony jest najczęściej z wału napędowego poprzez przekładnię łańcuchową lub przekładnię zębatą.
Zużywanie się elementów pompy olejowej
Tak jak każdy inny podzespół samochodu tak i pompa olejowa ulega zużyciu i na skutek intensywnej eksploatacji może tracić pełną sprawność. Jej awaria może mieć daleko idące konsekwencji i prowadzić do całkowitej utraty smarowania silnik, a nawet zatarcia turbosprężarki i całej jednostki. Najczęstszym źródłem awarii jest nieprawidłowe działanie łańcucha napędu pompy lub w przypadku modeli napędzanych wałkami wyrównażającymi wyrabiające się gniazdo. W takiej sytuacji należy jak najszybciej podjąć działania naprawcze. W związku z tym, że zakup nowej pompy olejowej jest dużym wydatkiem, warto rozważyć możliwość regeneracji pompy w zaufanym warsztacie, który specjalizuje się w tego typu usługach.
Naprawa gniazd i wymiana trzpienia – tak przebiega regeneracja pompy
Wiele dobrych autoserwisów podejmuje się regeneracji wadliwych elementów pompy z wałkami wyrównoważającymi. Przeprowadzają oni rozwiercanie wyrobionego gniazda i wstawiają nowe, wykonane z twardszego materiału. Wymieniają zużyty trzpień na nowy i dłuższy. Tak przeprowadzona regeneracja przywraca pompie olejowej pełną sprawność i umożliwia dalszą bezpieczną eksploatację silnika.
Należy jednak wystrzegać się firm, które podczas regeneracji pomp olejowych chcą spawać i gwintować elementy pompy i wkładać nasadki sześciokątne oraz takich, które próbują przerabiać wałki pompy olejowej na większe gniazdo. Regularna regeneracja pomp olejowych oraz wałków pompy olejowej może uchronić silnik pojazdu przed poważnymi awariami i pozwala na znacznie dłuższą eksploatację jednostki napędowej auta.