Jak dobrać akumulator samochodowy?
Późna jesień oraz zima to okres, kiedy pojawia się problem z instalacją elektryczną pojazdów. Temperatura na zewnątrz spada, przez co wydajność energetyczna akumulatorów się zmniejsza. Wzrasta za to wartość energii potrzebnej do uruchomienia jednostki napędowej. To jest moment, kiedy należy pomyśleć o nowym akumulatorze. Przeczytaj, czym kierować się przy wyborze akumulatora samochodowego i jak przedłużyć jego żywotność.
Jak prawidłowo ładować akumulator samochodowy?
Rozładowany akumulator to zawsze problem. Dlatego pamiętaj, żeby zachować stały bilans energetyczny pojazdu. Jeżeli jednak zdarzy się, że musisz doładować akumulator, pamiętaj, że zimą warto użyć do tego prostownika.
Najgorsze dla akumulatora jest długotrwałe rozładowanie, niedoładowanie lub przeładowanie. Jeśli zostawimy rozładowany akumulator na dłużej, doprowadzimy do jego zasiarczenia. Zawsze warto wybrać się do warsztatu samochodowego, aby skontrolować akumulator i mieć pewność, że wszystko jest z nim w porządku.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze akumulatora?
Na rynku istnieje parę rodzajów akumulatorów. Każda propozycja ma swoje plusy i minusy. Dlatego warto zapoznać się z każdym rodzajem i wybrać akumulator, który odpowiada na potrzeby twojego samochodu.
Akumulatory kwasowo – ołowiowe
Są to najczęściej stosowane akumulatory samochodowe. Mają one dobrą trwałość i stosunkowo niską cenę. Wynalezione zostały pod koniec lat 50. XIX wieku i są najstarszym rodzajem akumulatorów. Wyróżniają się dobrą odpornością na głębokie rozładowanie. Ponowne naładowanie pustej jednostki przywraca jej podstawowe parametry.
Wadą produktu jest ryzyko zakwaszenia. Zakwaszenie zmniejszy trwałość i obniży parametry. Ten typ akumulatora dzieli się na obsługowy i bezobsługowy. Obsługowa wersja wymaga samodzielnego kontrolowania poziomu elektrolitów. W modelach bezobsługowych szczelna obudowa eliminuje odparowywanie elektrolitów.
Akumulatory żelowe
Ten typ także jest akumulatorem kwasowo – ołowiowym. Różnica polega na zastąpieniu płynnego elektrolitu specjalnym żelem. Zaletą jest wysoka odporność na wstrząsy, wibracje i przechyły. Ich wadą jest niska moc przy dostarczaniu wysokich prądów, szczególnie w niskich temperaturach.
Nie poleca się ich do pojazdów jako akumulatory rozruchowe. Często stosuje się je w przyczepach kempingowych i samochodach terenowych.
Akumulatory AGM
Akumulator AGM to nowy model akumulatora. Jest on wydajniejszy pod względem liczby rozruchów silnika od tradycyjnego akumulatora. Wady to wysoka cena oraz podatność na przeładowania i brak tolerancji na wysokie temperatury.
Sprzęt montuje się w kabinie lub bagażniku. Nie może on pełnić funkcji zamienników zwykłych baterii, które mieszczą się pod maską obok silnika.
Akumulatory EFB/AFB/ECM
Ten typ akumulatorów to zmodyfikowana wersja baterii kwasowo-ołowiowych. Ich odporność na głębokie rozładowania jest słaba, ale starczają one na dwa razy więcej uruchomień silnika niż zwykły akumulator – co jest ich dużym plusem.
Należy podkreślić, że mają one większy pojemnik na elektrolit – różnią się tym od klasycznych modeli. Kolejnymi różnicami są płyty ze stopu ołowiu, wapnia i cyny.
Jak przedłużyć żywotność akumulatora samochodowego?
Im lepiej zadbasz o akumulator, tym dłużej będzie ci służył. Pierwszą zasadą jest systematyczna kontrola akumulatora.
Odpowiednią wydajność akumulatora gwarantuje właściwy poziom elektrolitu oraz czystość klemów. Klemy należy czyścić przy pomocy szczotki i papieru ściernego co dwa miesiące. Dzięki takiej konserwacji będziesz miał pewność, że przepływ prądu jest prawidłowy, a możliwość wystąpienia zwarcia ograniczona.
Pamiętaj, że standardowe akumulatory nie są przystosowane do ekstremalnych warunków. Jeżeli planujesz jazdę po wertepach, zaopatrz się w produkt, który dedykowany jest tego typu aktywności.