Jak działa wspomaganie kierownicy w aucie?
Wspomaganie hydrauliczne kierownicy jest układem działającym w oparciu o pompę hydrauliczną, która z kolei napędzana jest paskiem od silnika samochodu. Pompa ta pracuje przez cały czas, niezależnie od tego, czy samochód skręca, czy nie. Dzięki zaworowi ciśnieniowemu utrzymuje się wysokie ciśnienie, niezależnie od obrotów silnika. Wszystkie te aspekty przyczyniają się do tego, że układ kierowniczy nie traci wspomagania w żadnej sytuacji, aż do momentu wygaśnięcia silnika. Jak więc działają poszczególne elementy wspomagania kierownicy?
Podział i budowa elementów układu wspomagania kierownicy
Układy wspomagania kierownicy można podzielić na pneumatyczne, hydrauliczne i elektryczne. W pierwsze z nich są jednak wyposażone jedynie samochody ciężarowe i niektóre dostawcze. Najczęściej w samochodach osobowych są stosowane układy hydrauliczne i elektryczne.
Sercem układu wspomagania kierownicy jest pompa hydrauliczna. Napędzana jest paskiem klinowym lub wielorowkowym od silnika. Element ten więc znacznie obciąża silnik, powoduje spadek jego mocy i wzrost zużycia paliwa. Wewnątrz pompy wbudowany jest wirnik obracający się na łopatkach, który odpowiada za wytworzenie ciśnienia w układzie. Płyn pod ciśnieniem następnie trafia do przekładni kierowniczej, gdzie wpływa na ułatwienie obrotu kierownicą.
Jak mówi ekspert z salonu samochodowego DS Automobiles: Gdy samochód porusza się na wprost, płyn swobodnie porusza się między zaworami i trafia z powrotem do pompy. Pod niskim ciśnieniem trafia także do komór, które wspomagają ruch kierownicy w prawo i w lewo. Ciśnienia się równoważą, dlatego kierownica nie zmienia swojego położenia.
W momencie, gdy pojazd skręca, czuły wałek skrętny obraca się wraz z zaworem sterującym. Wówczas zawór blokuje powrót płynu do zbiornika, a płyn zaczyna płynąć do jednej z komór przekładni. W tym samym czasie płyn z drugiej komory może swobodnie powrócić do zbiornika. Ciśnienie powstałe po obu stronach sprawia, że kierownica może się lekko obrócić. Im wyższe ciśnienie w układzie, tym mocniej działa system wspomagania. Kiedy kierownica przestaje się obracać, płyn pod ciśnieniem próbuje się wyrównać, dlatego kierownica samoistnie powraca do pozycji wyjściowej.
Zagrożenia płynące z braku układu wspomagania kierownicy
W dzisiejszych czasach prawie wszystkie samochody używane i nowe są wyposażone w układ wspomagania kierownicy, jednak nie zawsze tak było. W latach 90. XX wieku wspomaganie było montowane jedynie w niektórych, tańszych modelach. Co ważne, pozostałe samochody były dostosowane konstrukcyjnie do jego braku. W tej sytuacji brak układu wspomagania kierownicy w samochodzie nie był uciążliwy, ani niebezpieczny.
Zupełnie inaczej jest w przypadku awarii wspomagania w samochodzie, który go posiada. Wówczas może zaniknąć zdolność kierownicy do samopowrotu. Takie problemy nie są poważne w codziennych sytuacjach, jednak kiedy trzeba będzie szybko reagować na warunki na drodze, mogą się okazać niebezpieczne. Dlatego nie można bagatelizować awarii układu wspomagania i w takiej sytuacji należy zgłosić się do mechanika. Warto także pamiętać, że wspomaganie nie działa przy zgaszonym silniku. Z tego powodu trzeba szczególnie uważać, kiedy mający awarię silnik często gaśnie podczas jazdy.