Jak przebiega proces cynowania auta?
Ubytki w powłoce lakierniczej auta można naprawić na kilka sposobów. Jedną z możliwości, a jednocześnie alternatywą dla szpachlowania, jest cynowanie karoserii. Proces cynowania nie jest tak skomplikowany jak mogłoby się wydawać i pozwala uniknąć problemów, które występowałyby po nałożeniu szpachli. Przyjrzyjmy się bliżej, jak przebiega proces cynowania samochodu.
Materiały i narzędzia niezbędne do cynowania auta
Podstawowym jest cyna – jednak nie ta przeznaczona do lutowania, a cyna walcowana w laskach prostokątnych oraz pasta, w skład której wchodzi ołów (74%), cyna (25%) oraz substancje łączące (1%). Dodatkowo potrzebny jest wosk do impregnacji szpachelek, który uchroni je przed działaniem wysokiej temperatury, a także zapobiegnie przywieraniu cyny podczas rozprowadzania na powierzchni karoserii. Jest to istotne, ponieważ szpachelki do cynowania są wykonane z lakierowanego drewna, które mogłoby się za szybko opalić/zużyć.
Do przeprowadzenia kompletnego procesu cynowania auta potrzebne są oczywiście same szpachelki do nakładania cyny, a także palnik PROPAN-BUTAN, narzędzia do czyszczenia karoserii z rdzy i innych zanieczyszczeń oraz hebel z tarnikiem (występują 4 rodzaje), czyli specjalnym dwustronnym tytanowym pilnikiem. Pojedyncze akcesoria lub kompletny zestaw do cynowania można kupić w sklepie internetowym DARO Narzędzia.
Cynowanie karoserii krok po kroku
Pierwszym etapem jest oczyszczenie i zeszlifowanie karoserii. Należy usunąć zanieczyszczenia, pozbyć się rdzy oraz starej powłoki lakierniczej z miejsca, które będzie poddane cynowaniu. Kolejnym krokiem jest nałożenie pasty, która zawiera w swoim składzie topik, środek odtłuszczający oraz sproszkowany stop cynowy. Pastę nakłada się za pomocą pędzla, a następnie rozsmarowuje i podgrzewa za pomocą palnika gazowego. Podgrzewanie należy przerwać w momencie, kiedy pasta zmieni kolor z szarego na srebrny. Następnie należy zetrzeć suchą czystą szmatką podgrzaną pastę.
Następny etap cynowania karoserii to podgrzanie oraz nałożenie cyny. Dobrze jest przygotować sobie wcześniej profilowaną szpachelkę i pokryć ją woskiem, który zapobiegnie przywieraniu. Cynę nakłada się dookoła ubytku, a następnie rozsmarowuje za pomocą szpachelki i zakrywa ubytek. Po tym etapie niezbędne jest odczekanie, aż cyna wystygnie. Kiedy to nastąpi, należy ją przeszlifować lub obrobić heblem, przemyć wodą, osuszyć sprężonym powietrzem oraz przemyć jeszcze raz rozpuszczalnikiem – wszystko po to, aby pozbyć się resztek pasty i wosku. Następnie można przeprowadzić dalszą konserwację lub pozostawić jedną warstwę produktu – auto będzie wystarczająco zabezpieczone.