Jak wygląda regeneracja wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze w silnikach diesla z układem Common Rail pracują w warunkach bardzo wysokiego ciśnienia, co niestety przyczynia się do częstych awarii. Dlatego użytkownicy takich samochodów powinni zawsze wybierać najwyższej jakości olej napędowy. Poza tym, że wtryskiwacz może ulec uszkodzeniu w wyniku zanieczyszczeń znajdujących się w paliwie, dość szybko ulega naturalnemu zużyciu.
Zakup nowych czy regeneracja wtryskiwaczy?
Awarię lub zużycie wtryskiwaczy może sygnalizować szereg objawów, w tym np. problem z odpaleniem na zimnym silniku, wyraźny spadek mocy i przyspieszone zużycie paliwa, czarny dym z rury wydechowej oraz niepokojące stukanie pod maską. Kierowca, który zauważy jakikolwiek z ww. objawów, powinien jak najszybciej udać się do dobrego serwisu. Jazda z niesprawnym wtryskiwaczem może doprowadzić do znacznie poważniejszych kłopotów, łącznie z uszkodzeniem silnika. Dlatego niesprawną część należy jak najszybciej wymienić lub naprawić – mówi ekspert z warsztatu samochodowego Automax w Imielinie.
Wymiana kompletu czterech wtryskiwaczy na fabrycznie nowe dla właściciela samochodu oznacza wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. Nic więc dziwnego, że większość kierowców szuka sposobów na oszczędności. Zakup zamienników lub zregenerowanych wtryskiwaczy nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ w takim przypadku nie możemy mieć pewności, co dokładnie kupujemy. Najlepszym i najtańszym rozwiązaniem jest regeneracja własnych wtryskiwaczy w doświadczonym serwisie diesla. Naprawa kompletu czterech wtryskiwaczy zwykle okazuje się tańsza niż zakup jednego nowego.
Jak przebiega regeneracja wtryskiwaczy?
Regeneracja wtryskiwaczy jest skomplikowanym i wieloetapowym procesem, który zaczyna się od dokładnej diagnostyki. Na początek wtryskiwacze trzeba wymontować z silnika – badanie odbywa się na specjalnym stole probierczym. Specjalista musi przebadać wszystkie wtryskiwacze, aby ustalić, który z nich odbiega od norm podanych przez producenta i nie podaje właściwych dawek paliwa. Następnie wadliwy wtryskiwacz jest rozbierany na części, dokładnie czyszczony i ponownie umieszczany w maszynie diagnostycznej, która bada parametry osiągów. Na tej podstawie mechanik ustala, jakim czynnościom należy poddać wtryskiwacz i które jego części trzeba będzie wymienić.
Dopiero znając stan wtryskiwaczy i zakres wymaganych prac, mechanik może zaproponować klientowi rozwiązanie oraz cenę regeneracji. Zdarza się, że wymienić trzeba wyłącznie końcówkę, nakrętkę i uszczelnienia w jednym wtryskiwaczu; przy bardziej zaawansowanym zużyciu lub uszkodzeniu wymienia się wszystkie elementy, które nie spełniają wymogów odnośnie osiągów. Mechanik powinien upewnić się także, czy na korpusie wtryskiwacza nie powstały mikropęknięcia. W takim przypadku montaż nowych części wewnątrz osłabionej konstrukcji mija się z celem – trzeba wymienić też korpus.
Po wymianie niesprawnych elementów cały wtryskiwacz jest składany i jeszcze raz badany na stole probierczym. Mechanik nie może oddać klientowi wtryskiwacza, który po naprawie wciąż nie spełnia wymogów producenta. Dopiero po kalibracji i pozytywnym przejściu diagnostyki element jest ponownie montowany w silniku.