Jak zmienić koło w samochodzie?
Decydując się na jazdę samochodem, należy mieć świadomość, że w każdej chwili nasz pojazd może ulec awarii, dlatego warto wozić niezbędny sprzęt naprawczy oraz części zamienne ze sobą. Jednym z takich elementów są koła zapasowe. Awaria ogumienia w trakcie jazdy może być niebezpieczna, ale dzięki umiejętnemu zachowaniu można sobie poradzić nawet z takim problemem.
Co zrobić tuż po przebiciu opony?
Jeżeli samochód zaczyna skręcać w jedną stronę bez naszej pomocy i przy okazji słychać dudniący dźwięk, nie należy panikować, ostro hamować lub wykonywać gwałtownych manewrów na drodze. W tym czasie warto znaleźć miejsce na twardym i płaskim podłożu, na którym można się swobodnie zatrzymać, najlepiej na parkingu lub w zatoce. Kolejnym krokiem jest włączenie świateł awaryjnych i ustawienie w odpowiedniej odległości trójkąta ostrzegawczego. Przed jakimikolwiek czynnościami związanymi ze zmianą koła, warto także wypakować bagaże, aby zmniejszyć wagę pojazdu, oraz założyć na siebie kamizelkę z odblaskami.
Jak przygotować się do wymiany koła?
Należy pamiętać, aby przechowywane przez nas koło zapasowe (ewentualnie dojazdówka) były gotowe do użycia. Warto w tym celu regularnie kontrolować w nim ciśnienie. Oprócz koła przydatne będą: podnośnik oraz klucze służące do demontażu i montażu. Po zaciągnięciu hamulca ręcznego i wrzuceniu biegu pierwszego lub wstecznego można przystąpić do pracy, którą zaczynamy od poluzowania śrub w feldze. W sytuacji, gdy stosujemy śruby zabezpieczające, należy mieć ze sobą właściwą przejściówkę do ich odkręcenia. Teraz trzeba pod samochód podłożyć podnośnik dokładnie sprawdzając, gdzie znajduje się miejsce dla jego górnej końcówki. W przypadku miękkiego podłoża pod podnośnikiem można także ułożyć deskę dla stabilności pojazdu.
Założenie zapasowej felgi z ogumieniem
Po podniesieniu samochodu o kilka centymetrów należy sprawdzić, czy nadal jest on stabilny. Dopiero wtedy można odkręcić śruby i ściągnąć koło chwytając za jego dolną część bez wkładania rąk między oponę a błotnik. Kolejnym krokiem jest założenie felgi z zapasowym ogumieniem na piastę i dokręcenie śrub włożonych na krzyż. Tutaj warto pamiętać, że w samochodzie osobowym zalecany moment dokręcenia kluczem dynamometrycznym wynosi 110-130 Nm, a w sportowych nawet 500 Nm.
W takim przypadku może wystąpić jednak problem przy braku odpowiednich urządzeń, takich jak np. klucz pneumatyczny – wyjaśnia specjalista z serwisu kół i opon samochodowych SPEEDGUM, który specjalizuje się w serwisowaniu kół, sprzedaży opon, wymianie kół dojazdowych oraz świadczeniu usług tokarskich – przetaczaniu otworów centralnych w felgach oraz dorabianiu pierścieni centrujących na wymiar.