Jakie typy testerów diagnostycznych są wykorzystywane w warsztatach samochodowych?
Naprawa i serwisowanie auta wymaga zebrania precyzyjnych informacji o jego stanie technicznym oraz stopniu zużycia poszczególnych podzespołów. Dokładna kontrola wszystkich elementów i określenie, które z nich potrzebują wymiany, wymaga jednak często użycia specjalistycznych testerów diagnostycznych. Odpowiednio dobrane narzędzia ułatwiają przygotowanie się do naprawy oraz umożliwiają zamówienie potrzebnych części.
Dlaczego testery diagnostyczne są niezbędne w każdym warsztacie samochodowym?
Na efektywne funkcjonowanie nowoczesnego warsztatu składa się wiele elementów związanych nieodłącznie z serwisowaniem pojazdów. Głównym zadaniem pozostaje utrzymanie pojazdu w dobrym stanie technicznym przez odpowiednie serwisowanie, polegające na wymianie elementów ulegających naturalnemu zużyciu, a także właściwe reagowanie na możliwość pojawienia się usterek. W razie awarii klienci oczekują sprawnej wymiany uszkodzonego podzespołu w możliwie najkrótszym czasie. Coraz częściej najistotniejsza staje się więc prawidłowa diagnostyka różnych układów, która pozwala na wczesne wykrycie niedomagań poszczególnych podzespołów na podstawie pojawiających się symptomów. Wczesne zauważenie problemu nie dopuszcza do powstania defektu i unieruchomienia pojazdu, obniżając koszty i zmniejszając niedogodności, z jakimi musi się liczyć użytkownik auta. Do sprawdzenia stanu konkretnych części niezbędne są odpowiednie przyrządy pomiarowe – zauważa przedstawiciel firmy Techsul, zajmującej się dostarczaniem wyposażenia dla warsztatów samochodowych.
Ilość urządzeń, która dają możliwość sprawdzania stanu poszczególnych systemów pojazdu, jest imponująca. Producenci oferują mierniki pomagające w testowaniu parametrów samochodu, zarówno czysto mechanicznych, jak i związanych z działaniem różnych układów elektronicznych. Elektroniczne urządzenia pomiarowe okazały się w ostatnich czasach jednym z podstawowych elementów wyposażenia warsztatu samochodowego. Wraz ze znacznym rozwojem elektroniki samochodowej nieodzowne stało się sprawdzanie stanu pojazdu za pomocą urządzenia, które jest w stanie odczytywać błędy zapisywane w pamięci układów EOBD (European On Board Disgnostics). Dzięki temu warsztat ma możliwość sprawdzenia, które czujniki zarejestrowały nieprawidłową pracę jednego z układów i odpowiednio zareagować. Testery tego rodzaju dostarczają m.in. informacji o awariach silnika, działaniu układu ABS, stanie podzespołów elektrycznych czy nawet uszkodzeniach systemu TPMS monitorującego ciśnienie w ogumieniu.
Korzystanie z testerów sczytujących informacje z samochodowego komputera daje bardzo wiele przydatnych informacji diagnostycznych, jednak podstawą pracy warsztatu jest wciąż korzystanie z mierników analogowych pozwalających na bezpośredni pomiar fizycznych parametrów pracy różnych podzespołów. Za ich pomocą można uzyskać wiele danych na temat stanu poszczególnych części jednostki napędowej, układu chłodzenia, systemu dostarczania paliwa czy elementów instalacji elektrycznej.
Podstawowe rodzaje testerów diagnostycznych używanych w warsztatach
Wśród urządzeń pomiarowych przydatnych w warsztacie zajmującym się serwisowaniem pojazdów nie może zabraknąć sprzętu do sprawdzania stanu jednostek napędowych. Stosowane w tym przypadku testery diagnostyczne umożliwiają zmierzenie wielkości ciśnienia związanego z pracą poszczególnych części. Ze względu na specyfikę działania silników spalinowych jednym z podstawowych objawów ich usterek jest obniżenie ciśnienia kompresji. W zależności od wskazań będzie ono sygnałem, że uszkodzeniu uległa uszczelka, zużyły się pierścienie, tłoki lub cylindry albo doszło do uszkodzenia samej głowicy czy też bloku silnika. Mierniki ciśnienia sprężania są produkowane zarówno w wersjach dla silników benzynowych, jak i diesla.
O kondycji silnika wiele mówi również pomiar ciśnienia oleju. Wszelkie odstępstwa od wartości zawartych w przedziale podawanym przez producenta silnika wskazują na usterkę wymagającą szybkiej interwencji. Niedostateczne smarowanie prowadzi do przyspieszonego zużycia poszczególnych elementów i zwiększa ryzyko powiększenia szkód. Poza stosowaniem mierników do sprawdzania ciśnienia oleju bardzo ważne okazuje się sprawdzenie systemu zasilania. Do kluczowych parametrów będzie należała kontrola ciśnienia benzyny lub ropy naftowej podawanych przez pompę paliwową, a także dokładne sprawdzenie ciśnienia wytwarzanego przez poszczególne wtryskiwacze.
Prawidłowa praca silnika spalinowego wymaga również sprawnie działającego systemu odprowadzania ciepła. Istotne będzie więc kontrolowanie pracy układu chłodzenia – szczelności poszczególnych elementów, lokalizowania ewentualnych wycieków, a także sprawdzanie jakości płynu chłodniczego, w tym jego składu. W warsztacie potrzebne będą więc choćby miernik szczelności chłodnicy czy testery płynu chłodniczego. Żaden warsztat nie może się też obejść bez oprzyrządowania pozwalającego na diagnostykę układu hamulcowego. Przydatnym wyposażeniem będzie więc miernik ciśnienia pozwalający na sprawdzenie, czy pompa hamulcowa jest w stanie pracować z odpowiednią wydajnością, a na połączeniach przewodów czy samych cylinderkach nie dochodzi do przecieków.
Jakie jeszcze mierniki i testery mogą być przydatne w warsztacie samochodowym?
Serwisowanie i naprawy aut to konieczność dbania o wszystkie podzespoły i układy, w które wyposażone są pojazdy. Wśród sprzętu diagnostycznego nie może więc zabraknąć urządzenia, które pozwoli na określenie stanu układu elektrycznego pojazdu. Przydatne będą zarówno proste mierniki napięcia, umożliwiające szybkie sprawdzenie, czy do danego podzespołu dochodzi napięcie, jak i bardziej złożone, np. sprawdzające stan akumulatora. Weryfikowanie, czy prąd rozruchowy dostarczany przez akumulator ma odpowiednie napięcie, pozwala na dokładne określenie jego stanu i odpowiednio wczesne podjęcie decyzji o ewentualnej wymianie.
Równie potrzebnym, choć nie zawsze docenianym urządzeniem jest precyzyjnie działający miernik ciśnienia powietrza. Jazda samochodem, który ma niedopompowane lub zbyt mocno napompowane koła jest niebezpieczna, ponieważ wydłuża znacząco drogę hamowania, pogarsza przyczepność, a ponadto prowadzi do szybszego zużycia bieżnika i uszkodzeń boków opony. Mimo tego, że w nowych autach montowane są czujniki ciśnienia, to warto pamiętać, że ich prostsze wersje nie są w stanie wykryć niewielkich ubytków powietrza.
Jednym z zadań warsztatów serwisujących samochody jest również coraz częściej ocena ich stanu technicznego, np. na zlecenie osoby, która ma zamiar kupić używane auto. W takich przypadkach poza sprawdzeniem wszystkich podzespołów mechanicznych istotne będzie użycie miernika grubości lakieru, który pomoże w zweryfikowaniu informacji przekazywanych przez dotychczasowego właściciela pojazdu. Za pomocą dobrego i czułego przyrządu można dokładnie zbadać czy poszczególne elementy auta nie były naprawiane i lakierowane.