Które części samochodowe wymagają okresowej wymiany?
Eksploatacja samochodu oznacza, że z każdym przejechanym kilometrem jego podzespoły ulegają stopniowemu zużyciu. Niektóre części są zaprojektowane w taki sposób, że ich właściwości ulegają znacznie szybszym zmianom, a okresowa wymiana jest niezbędna dla zachowania możliwości korzystania z auta. Liczba takich elementów będzie jednak niewielka, a ich zastąpienie nowymi to standard podczas przeglądu.
Najczęściej wymieniane części i materiały eksploatacyjne
Zachowanie auta w dobrym stanie technicznym wymaga regularnych przeglądów, podczas których mechanicy wymieniają elementy ulegające normalnemu zużyciu. Odwiedzając w tym celu warsztat samochodowy, trzeba się więc liczyć z tym, że zmieniony zostanie olej silnikowy wraz z filtrem, a także filtr powietrza i filtr paliwa. Zależnie od przebiegu, potrzebna może być wymiana klocków hamulcowych, a niekiedy też tarcz. Sprawdzony i w razie potrzeby zastąpiony nowym będzie pasek klinowy oraz świece zapłonowe. Kontroluje się również stan opon. Co jakiś czas potrzebna będzie wymiana gumek wycieraczek. Nie obejdzie się bez zweryfikowania gęstości elektrolitu, co daje możliwość ustalenia, czy akumulator zachowuje pełną sprawność. Nie można też zapominać o wymianie paska rozrządu, który synchronizuje otwarcie zaworów z obrotami wału korbowego, a w razie uszkodzenia może doprowadzić do kosztownej awarii silnika.
Które podzespoły zużywają się najszybciej?
Korzystanie z auta oznacza również stopniowe zużywanie się części elementów, które mają znacznie dłuższą żywotność, z czasem mogą jednak potrzebować wymiany lub regeneracji. Wśród nich znajdzie się tarcza sprzęgła, która jest odpowiedzialna za możliwość zmiany biegów po rozłączeniu skrzyni biegów i wału korbowego. Wśród elementów podatnych na zużycie znajdują się amortyzatory, które są mocno obciążane w czasie jazdy po drogach o niezbyt dobrej nawierzchni. W autach z silnikami diesla, które pokonują wyłącznie krótkie trasy, często dochodzi do zapchania filtra cząstek stałych, choć w tym przypadku możliwa jest regeneracja. W niektórych autach pojawiają się nieszczelności wydechu spowodowane perforacją w wyniku korozji. Odwlekanie decyzji o zmianie odmawiającego posłuszeństwa elementu może przełożyć się na uszkodzenie części, które z nim współpracują, co powiększa skalę wydatków. Przeglądy auta najlepiej wykonywać w dobrym warsztacie. Firmą, która gwarantuje wysoką jakość usług, jest Diesel Serwis z Piły, która proponuje również m.in. regenerację pomp, filtrów DPF i FAP, a także naprawę turbin.