Metody wulkanizacji opon
Samochody dosyć często wymagają napraw i serwisowania. Są to maszyny podatne na wszelkiego rodzaju awarie, szczególnie gdy są nieprawidłowo użytkowane lub wystawione na długotrwałą eksploatację. Częściami, które wymagają dużo uwagi, są opony. W wielu sytuacjach należy je poddawać wulkanizacji. Na czym polega proces i dlaczego jest tak ważny? Jakie są metody wulkanizacji opon? O tym poniżej.
Na czym polega wulkanizacja opon?
Opony są zbudowane przede wszystkim z kauczuku. Materiał ten jest twardy i mało elastyczny. Oddawanie opon do wulkanizacji ma na celu zmianę tych właściwości. Metoda ta służy nie tylko do wytwarzania ogumienia, ale także do wszelkich uszkodzeń opon. Dzięki temu jazda samochodem staje się komfortowa i bezpieczna.
Proces wulkanizacji utwardza i uelastycznia opony. Stosuje się go już od wieków również do ich wytwarzania. Kauczuk wzmacnia się za pomocą obróbki cieplnej, która jest wykorzystywana w wulkanizacji od 1839 roku. Materiał ten jest podgrzewany razem z siarką w celu uzyskania trwałości opon. Sama nazwa wulkanizacji pochodzi od imienia rzymskiego boga — Wulkana — patrona ognia i rzemiosła metalurgicznego.
Kierowcy często po złapaniu tak zwanego kapcia oddają auto do wulkanizacji. Dzięki temu firmy takie jak serwis Motor City przeprowadzą profesjonalną naprawę opon. Dzięki temu właściciel pojazdu nie musi od razu wymieniać ich na nowe.
Popularne metody wulkanizacji
Tylko zgłoszenie się do profesjonalnego serwisu daje gwarancję trwałe naprawionych opon. Wśród najczęściej stosowanych metod można wyróżnić naprawę za pomocą grzybków, sznura wulkanizacyjnego oraz naklejanie łatek na gorąco. Naprawa przy użyciu grzybków polega na wsunięciu do wewnątrz opony łatki uszczelniającej otwór. Jest to najczęściej stosowana i niezawodna metoda wulkanizacji. Sznur wulkanizacyjny jest równie często używany podczas napraw. Różnica między tymi dwiema metodami polega na tym, że sznur jest zakładany na zewnątrz opony. Naprawa opony na gorąco natomiast jest dosyć rzadko stosowana ze względu na wysokie koszty. Ta metoda wulkanizacji wymaga także użycia specjalistycznego sprzętu.
Udanie się do serwisu jest zalecane także dlatego, że specjalista musi ocenić czy wulkanizacja opony jest w ogóle możliwa. W wielu przypadkach właściciel auta może spotkać się z odmową naprawy. Oto kilka sytuacji, gdy opony nie nadają się do wulkanizacji:
- pęknięcie osiągnęło ponad 6 mm długości,
- uszkodzenie znajduje się w miejscu kontaktu opony z nawierzchnią,
- wnętrze opony wygląda nieprawidłowo,
- opona była oddawana do naprawy dwukrotnie,
- naprawa była wykonywana za pomocą koła zapasowego w sprayu,
- opona została uszkodzona ostrym przedmiotem.
W takich przypadkach konieczne są dokładne oględziny opony, nie tylko od zewnątrz. Sprawdzenie jej stanu może odbywać się wyłącznie w profesjonalnych autoserwisach.