Na czym polega wypalanie DPF?
Filtr cząstek stałych DPF to ważny element wysokoprężnych silników Diesla. Podobnie jak cała jednostka napędowa wymaga on szczególnego traktowania. Coraz częściej stosowanym zabiegiem jest wypalanie DPF. W przygotowanym artykule opiszemy ten temat nieco szerzej. Przedstawimy funkcję, jaką pełni DPF w samochodzie. Wyjaśnimy, kiedy i w jaki sposób przeprowadzić wypalania filtra stałych, a także jaki jest cel tego zabiegu.
Jaką funkcję w samochodzie spełnia filtr DPF?
Filtr cząstek stałych stanowi nieodzowny element wyposażenia aut z silnikami Diesla. W tych jednostkach napędowych dochodzi do emisji spalin z dużą zawartością cząstek stałych. Jest to spowodowane spalaniem oleju napędowego z niedostateczną ilością tlenu. Spaliny emitowane do atmosfery zawierają duże ilości pyłów węgla, cząsteczek tlenków metali oraz węglowodorów aromatycznych. Wszystkie te związki mają negatywny wpływ na środowisko, a tym samym zdrowie człowieka.
Zadaniem DPF jest odfiltrowanie ze spalin wszystkich niebezpiecznych cząstek stałych. Omawiany element jest zbudowany z gęstej sieci kanalików, w których znajdują się cząsteczki tlenku ceru i platyny. Długa droga, jaką muszą przebyć spaliny, pozwala na niemal stuprocentowe oczyszczenie ich ze szkodliwych substancji.
Jakie czynniki wpływają na ryzyko zapchania DPF?
Podstawowym problemem wszystkich filtrów jest obniżenie i przerwanie ich przepustowości w wyniku zapchania. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku DPF. Wspomniane wcześniej cząsteczki węgla i popiół osadzają się na ściankach kanalików i systematycznie zmniejszają ich światło. Ryzyko zapchania filtra cząstek stałych zwiększa się w przypadku:
- zmuszania jednostki napędowej do wytężonej pracy w momencie, kiedy silnik nie jest jeszcze rozgrzany,
- stosowania słabej jakości oleju napędowego,
- wydłużenia interwałów wymiany oleju silnikowego,
- jazdy głównie na krótkich dystansach.
Te czynniki mają niebagatelny wpływ na osadzanie się cząstek stałych w kanalikach filtra, co w prosty sposób przekłada się na jego działanie.
Jak przebiega wypalanie DPF?
Prawidłowo działający filtr cząstek stałych potrafi samoczynnie przeprowadzić proces wypalania nagromadzonej sadzy. Niezbędne są do tego wysokie obroty oraz temperatura sięgająca około 400 stopni. Takie parametry można osiągnąć podczas jazdy z dużą prędkością po drodze szybkiego ruchu.
W niektórych pojazdach wypalanie filtra DPF może odbywać się samoistnie podczas postoju. Proces jest inicjowany przez kierowcę, który na biegu jałowym wprowadzi jednostkę napędową na wysokie obroty. Dla silnika jest to sygnał do rozpoczęcia aktywnego wypalania sadzy. Komputer pojazdu generuje dotrysk paliwa, który wywołuje pozakomorowe spalanie oleju napędowego. Proces ten pozwala uzyskać temperaturę rzędu 400-650 stopni, która umożliwia efektywne dopalanie sadzy.
Przedstawiony sposób jest dosyć prosty do samodzielnego wykonania, ale także ryzykowny. Jeśli w jednostce napędowej występują nieszczelności lub usterki, to dotrysk paliwa i spalanie pozakomorowe mogą doprowadzić do zmieszania oleju silnikowego z paliwem. To obniży właściwości smarne oleju i może doprowadzić do zatarcia silnika. – przekonuje specjalista zatrudniony w firmie Fixwheel z Wrocławia, która specjalizuje się w regeneracji filtrów cząstek stałych.
Drugim sposobem oczyszczenia DPF jest dopalanie pasywne, które najlepiej przeprowadzić podczas jazdy po drodze szybkiego ruchu. Cały proces trwa 20-30 minut, podczas których należy poruszać się ze stałą prędkością. O konieczności przeprowadzenia dopalania pasywnego informuje kontrolka DPF w samochodzie. Zapala się ona w momencie, kiedy w filtrze cząstek stałych nagromadzi się zbyt wiele sadzy.
Ostatnim sposobem na wypalanie DPF jest wizyta w profesjonalnym serwisie. Specjalista korzysta z zewnętrznego oprogramowania, które inicjuje wypalanie sadzy. Cały proces przebiega identycznie jak dopalanie aktywne. Odbywa się on w bezpiecznych warunkach, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej.
Pojazdy wyposażone w silnik Diesla generują spore oszczędności, ale wymagają także odpowiedniej eksploatacji. Dotyczy to przede wszystkim filtra cząstek stałych, którego wypalanie chroni jednostkę napędową i pozwala jej utrzymać optymalne osiągi.