Najczęstsze awarie układu hamulcowego w samochodzie
Układ hamulcowy to coś, bez czego trudno wyobrazić sobie bezpieczną jazdę po drodze. Składa się na niego kilka współdziałających ze sobą elementów, od których jakości i kondycji będzie zależeć praca wspomnianego układu. Niestety, podobnie jak inne podzespoły w samochodzie, również ten może ulegać awariom. Z jakimi usterkami kierowcy mają do czynienia najczęściej? I jak im w porę zapobiegać?
Uszkodzenie klocków hamulcowych
To zdecydowanie jedna z najczęściej występujących usterek mechanicznych pojazdu. Związana jest z nierównomiernym lub nieprawidłowym zużywaniem się podatnego na uszkodzenia mechaniczne materiału. Zużycie to może być efektem przegrzewania się lub zatarcia.
Co powoduje niszczenie klocków? Na pewno ma na to wpływ niewłaściwa technika prowadzenia pojazdu, w której nie uwzględnia się hamowania silnikiem. Innym powodem jest nierównomierna wielkość klocków. To właśnie dlatego trzeba wymieniać wszystkie klocki na tej samej osi, a najlepiej we wszystkich kołach jednocześnie – tłumaczy specjalista z salonu i serwisu PZMot.
Kierowcy zauważają uszkodzenie zwykle dopiero wówczas, gdy klocki zbyt mocno dociskają do zużytych tarcz hamulcowych, a więc za późno. W tym przypadku trzeba wiedzieć, że im wcześniej wykryje się usterkę, tym lepiej dla bezpieczeństwa pojazdu.
Wyciek płynu hamulcowego
Do wycieku może dojść na przykład w rezultacie niesprawnych przewodów.
Płyn hamulcowy to preparat bazujący na higroskopijnym glikolu, ze zmiennym w czasie składem, który traci swoje cenne właściwości wraz z eksploatacją. Gdy woda zaczyna w nim dominować, dochodzi do obniżania temperatury wrzenia płynu, a co za tym idzie – substancja przestaje wówczas spełniać swoje funkcje. Tymczasem utrzymanie optymalnego składu i właściwego ciśnienia wpływa na sprawne dociskanie klocków hamulcowych do tarcz i odbijanie się od nich.
Zużycie się tarcz hamulcowych
Kolejną częstą awarią układu hamulcowego jest zużycie się tarcz hamulcowych, które mają współdziałać z klockami hamulcowymi, by doprowadzić do unieruchomienia kół poprzez tarcie.
Jak rozpoznać tę usterkę? Alarmujące mogą być pojawiające się na powierzchni tarcz „rowki”. Jest to efekt działania takich czynników jak żwir, kamienie i inne zanieczyszczenia z drogi.
Ponieważ składają się z metalu, to nie są odporne na korozję. Uszkodzić może je także przegrzanie wywołane awarią tłoczka hamulcowego. Wówczas nawet odporność na wysokie temperatury na niewiele się zda.
Jak zapobiegać awariom?
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych systemów każdego sprawnego samochodu. Sam w sobie nie jest zbyt skomplikowany pod względem budowy, dlatego naprawianie go nie jest czynnością nader skomplikowaną i kosztowną. Jak w każdym przypadku liczy się jednak po pierwsze troska i odpowiedzialność właściciela pojazdu, a po drugie – dostęp do doświadczonego fachowca.
Takie czynności, jak wymiana klocków hamulcowych lub wymiana płynu hamulcowego można przeprowadzić w profesjonalnym warsztacie. Raz na jakiś czas przydaje się także serwis mechaniczny pojazdu – w celu określenia stanu technicznego wspomnianego układu oraz pozostałych podzespołów.
Pamiętaj, że w porę przeprowadzona diagnostyka i naprawa to klucz do bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Dlatego, gdy tylko zauważysz niepokojące sygnały, reaguj i nie odkładaj serwisowania na ostatnią chwilę.