Najczęstsze przyczyny uszkodzeń karoserii
Nawet kierowcom, którzy bardzo dbają o swoje auta, zdarza się uszkodzić ich karoserię. Niekiedy nie mamy na to wpływu, jak to bywa w sytuacjach kolizji drogowych z winy osób trzecich czy opadów gradu. Podobnie nie da się uniknąć rys na lakierze. Obecnie jednak zniszczona karoseria nie zawsze musi wiązać się z dużymi kosztami jej naprawy oraz długim czasem oczekiwania.
Dobre metody naprawy uszkodzeń karoserii
Niezależne od rozmiaru i charakteru uszkodzenia wierzchniej części nadwozia bardzo ważny jest dobór odpowiedniej metody jego usunięcia. Od jej skuteczności zależy bowiem efekt naprawy. Ale to nie wszystko. Dobra metoda to taka, która oprócz oczekiwanych rezultatów, gwarantuje korzyści nie tylko dla warsztatu, ale i dla kierowcy. W praktyce oznacza to, że stosowana przez fachowców technologia powinna być właściwa dla danego rodzaju uszkodzenia, zapewniać bezpieczeństwo oraz nie rujnować portfela właścicielowi pojazdu.
Poniżej przedstawiamy trzy najczęściej występujące typy uszkodzeń karoserii i podpowiadamy, w jaki sposób można je dziś najlepiej naprawiać.
Rysy na lakierze
Porysowany lakier to bardzo powszechnie występujące uszkodzenie karoserii. Nietrudno o nie, kiedy używa się auta na co dzień. Zadrapania osiągają różną głębokość, ale – co istotne – nie zawsze wymagają malowania karoserii.
W przypadku rys, których głębokość nie przekroczyła jeszcze grubości warstwy lakieru bezbarwnego, skuteczną metodą usuwania jest polerowanie. Zabieg ten doskonale radzi sobie również z wżerami, hologramami czy ze śladami utlenienia lakieru. Dzięki niemu możliwe jest przywrócenie jego oryginalnego wyglądu i głębi. Polerowanie można powtarzać, jednak decyzję o tym powinien podejmować fachowiec m.in. po uprzednim dokonaniu pomiaru grubości warstwy lakieru w miejscu uszkodzonej karoserii.
Kiedy głębokość rys przekracza grubość warstwy lakieru bezbarwnego, wówczas ich usunięcie wymaga już odbudowania powłoki lakierniczej. Najlepszą dostępną obecnie metodą jest zaś lakierowanie SPOT. Na czym ono polega? Słowo „SPOT” w języku angielskim oznacza miejsce, punkt i dobrze oddaje charakter tej technologii. Lakierowanie miejscowe stanowi świetnie rozwiązanie w przypadku zadrapań i otarć. A co najważniejsze pozwala zachować na karoserii oryginalny lakier, gdyż skutecznie omija jego nienaruszone warstwy.
Lakierowanie SPOT oszczędza fabryczny lakier oraz – co jest wielką zaletą tej metody – czas i pieniądze kierowców. Koszty takiego lakierowania mogą być bowiem aż do 60% niższe od innych stosowanych w warsztatach zabiegów naprawczych, a czas ich trwania znacznie krótszy, bo nie wymaga demontażu naprawianych elementów karoserii.
Wgniecenia i stłuczki
Oprócz zadrapań na lakierze bardzo częstym uszkodzeniem karoserii są wgniecenia oraz zniszczenia powstające w wyniku kolizji drogowych. Choć wymagają one więcej pracy przy naprawie, to i w ich przypadku możliwa jest „sprytna naprawa”, czyli SMART Repair.
Prekursorem tego typu napraw w Polsce była firma S-Plus, właściciel sieci warsztatów. Dlatego o wyjaśnienie, na czym polega ta metoda, zapytaliśmy eksperta, pracownika jednego z nich: SMART Repair to naprawa, która zakłada całkowite usunięcie uszkodzenia karoserii przy jak najmniejszym oddziaływaniu na jej poszczególne elementy. W naszych warsztatach każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie i zawsze szukamy optymalnego punktu wspólnego wśród czynników takich jak czas naprawy, jej koszt oraz stopień ingerencji w konstrukcję nadwozia.
Zgodnie z założeniami SMART Repair wgniecenia można usunąć przy zastosowaniu technologii PDR, czyli Paintless Dent Removal. Ten angielski termin określa naprawę uszkodzeń w technice bezlakierowego usuwania wgnieceń. Przy zastosowaniu tej metody nie ma konieczności ponownego lakierowania elementów z wgnieceniami, ich szpachlowania, szlifowania oryginalnej powłoki lakieru czy naruszania fabrycznych powłok antykorozyjnych znajdujących się na blasze karoserii. Kiedy taka technologia będzie najlepszym rozwiązaniem? Metoda PDR z pewnością doskonale sprawdzi się przy naprawie wgnieceń, w których nie pękł lakier, a blacha elementu nie uległa rozciągnięciu. Jeśli zaś wgniecenie ma ostre załamania i występują mocne naprężenia na powierzchni lub jego brzegach, wtedy technika PDR musi zostać zastąpiona metodami tradycyjnymi.
W przypadku stłuczek z kolei SMART Repair polega na takim połączeniu nowoczesnych metod napraw karoserii z tradycyjnymi, aby w przypadku znacznego uszkodzenia jej elementu wymiana była traktowana jako ostateczność. SMART Repair zakłada bowiem, że wszystkie przeprowadzane zabiegi muszą być opłacalne i optymalne – tak pod względem wykorzystywanej technologii, jak i kosztów oraz czasu.
Jak widać, w dzisiaj możemy wybierać metody usuwania uszkodzeń na karoserii. A zatem zanim oddamy nasze auto do warsztatu, warto sprawdzić, czy oferuje on opisane przez nas technologie naprawcze. W ten sposób odpowiednio zadbamy o samochód i siebie samych – nie marnując cennego czasu i pieniędzy.