Najważniejsze kontrolki w aucie. Co oznaczają poszczególne z nich?
Zadaniem zapalonych kontrolek znajdujących się na desce rozdzielczej samochodu jest informowanie użytkownika o stanie auta. Niektóre z nich są łatwe do zinterpretowania, jednak co do innych można mieć wątpliwości. Nieliczne można na krótki czas zignorować bez szkody dla samochodu, a pozostałe wymagają natychmiastowej reakcji. Jakie główne grupy kontrolek można rozróżnić? O czym one mówią?
Kolory kontrolek na desce rozdzielczej
Kontrolki w aucie znajdują się na desce rozdzielczej. Występują w trzech kolorach – zielonym, żółtym i czerwonym. Zielony kolor świadczy o jej charakterze informacyjnym. Jeżeli kontrolka jest zapalona, to dana funkcji w aucie w tej chwili jest włączona. Wyjątkiem dotyczącym koloru jest niebieska kontrolka oznaczająca działanie długich świateł.
Kontrolki żółte mają charakter informacyjno-ostrzegawczy. Zapalenie się takiej oznacza, że pojawił się pewien problem, który wymaga rozwiązania w miejscu takim, jak TKT Auto Gaz. Wtedy możliwa jest dalsza jazda, aczkolwiek z zachowaniem pełnej ostrożności. Nie wszystkie żółte kontrolki wymagają odwiedzin w warsztacie samochodowym.
Natomiast kontrolka czerwona to ostrzeżenie. Mówi o zaistniałej awarii lub stanie, który za chwilę ją spowoduje. Jazda z zapaloną czerwoną kontrolką jest bardzo ryzykowna. Wtedy trzeba jak najszybciej odstawić auto do serwisu lub samodzielnie zaradzić sytuacji.
Co oznaczają poszczególne kontrolki?
Zielone kontrolki palą się podczas aktywności pewnych funkcji. Jest to najczęściej włączony system poduszek powietrznych, działający tempomat, włączone kierunkowskazy, światła awaryjne lub mijania.
Kontrolki na desce rozdzielczej w kolorze żółtym najczęściej informują o rezerwie paliwa, niskim ciśnieniu w oponach, awarii żarówki lub oblodzonej powierzchni. Kontrolka przedstawiająca wykrzyknik w kole zębatym mówi o awarii skrzyni biegów, grafika przedstawiająca fragment sprężynki o awarii świec żarowych, natomiast wykrzyknik w trójkącie obwiedzionym strzałką informuje o awarii systemu stabilizacji toru jazdy.
Kontrolki czerwone są tak zaprojektowane, że od razu sugerują, gdzie nastąpiła awaria. Wysoka temperatura cieczy chłodzącej to znak termometru. Naczynie z kropelką to niski poziom oleju. Na takich kontrolkach widać na przykład grafikę przedstawiającą układ kierowniczy, akumulator lub klocki hamulcowe. Czytelne znaki dotyczą funkcji ABS, hamulca ręcznego lub układu wspomagania kierownicy. Wykrzyknik w kółku i w nawiasach to brak płynu hamulcowego lub awaria czujnika.