Naprawa karoserii w aucie. Co warto wiedzieć?
Karoseria jest wierzchnią warstwą pojazdu. To takie elementy najczęściej są niszczone podczas stłuczek i przypadkowego zarysowania. Aby naprawić powstałe wgniecenia, ubytki w lakierze oraz efekty korozji, można skorzystać z usług profesjonalistów. Popularnym sposobem jest także zastosowanie mniej specjalistycznych metod, takich jak kredki, emulsje kryjące, pasty i wosk. Czy są to skuteczne produkty?
Jak usuwać większe uszkodzenia w karoserii samochodu?
W praktyce najtrudniejsze jest lakierowanie i prostowanie elementów karoserii, takich jak wszelkie krawędzie i zgięcia blachy. Kłopotliwe w naprawie są także wgniecenia, pod którymi istnieją elementy wzmacniające. W przypadku, gdy lakier jest niskiej jakości, a na powierzchni karoserii znajduje się dużo szpachli, należy skorzystać z usługi fachowców.
Profesjonalne sposoby na naprawę karoserii w aucie obejmują serię działań z zakresu oczyszczania, lakierowania i prostowania blachy. Samochody po wypadkach wymagają poważnych działań i tylko specjalistyczny sprzęt oraz wyszkoleni lakiernicy mogą sprostać temu wyzwaniu.
– Poważne uszkodzenia w karoserii warto powierzyć specjalistom. Duże powierzchnie uszkodzonego lakieru należy najpierw odtłuścić i wyrównać, a następnie dokładnie polakierować. Zakłady blacharskie i lakiernicze mają sprawdzone metody oraz narzędzia, które umożliwiają naprawę pojazdu i przywrócenie mu wyglądu niemal z czasów nowości – informuje pracownik firmy Max Auto-Serwis Bogusław Flisikowski z Gdańska.
Czy domowe sposoby na rysy w lakierze są skuteczne?
Faktem jest, że mniejsze uszkodzenia w karoserii, takie jak odpryski, rysy i zadrapania, można usunąć samodzielnie. Efekty mało profesjonalnych działań bywają jednak zróżnicowane. Często zdarza się, że jakość emulsji kryjącej lub kredki jest niewystarczająca lub też powierzchnia nie została poprawnie przygotowana. W praktyce warto najpierw dobrze oczyścić drzwi, progi bądź rysy na masce, a następnie dokładnie nanieść odpowiedni preparat.
Domowe sposoby mogą więc przynieść widoczne rezultaty, jednak należy je wykorzystywać wyłącznie w przypadku mikro uszkodzeń. Oczywistą kwestią jest także stosowanie się do zaleceń producenta podobnych środków. Znawcy tematu twierdzą, że najlepszym sposobem jest zastosowanie lakieru zaprawkowego, a jeśli rysy są płytkie – wystarczy tylko pasta polerska i miękka gąbka. W przypadku wgnieceń istnieją małe ssawki do tzw. wyciągania wklęsłych elementów blachy. Przy dużych uszkodzeniach mogą być jednak zupełnie nieskuteczne.