Regeneracja DPF/FAP aktywna a pasywna. Porównanie
Urządzeniami DPF/FAP nazywa się filtry cząstek stałych stosowane w samochodach z silnikiem Diesla. Ich zadaniem jest wychwytywanie sadzy, tak aby ograniczyć emisję spalin. Jest to niezwykle istotne dla zdrowia ludzi, bo wspomniane cząstki są rakotwórcze. Używanie filtrów jest zatem konieczne, ale aby mogły spełniać swoją funkcję prawidłowo, muszą być w dobrym stanie. Który sposób regeneracji sprawdzi się najlepiej?
Filtry cząstek stałych – informacje ogólne
Skrótów DPF i FAP używa się zamiennie. Pochodzą one od nazwy filtra w języku angielskim (diesel particulate filter) oraz francuskim (filtre à particules). Urządzenie to stanowi część układu wydechowego, montuje się je za katalizatorem. Ceramiczny korpus filtra otacza puszka ze stali nierdzewnej.
Na czym polega działanie urządzenia? Filtry DPF/FAP wyłapują i zatrzymują cząstki stałe pochodzące z silnika, a następnie wypalają je w swoim wnętrzu. Ten drugi etap wpływa na dłuższą żywotność wspomnianego elementu. Sadza, którą wyłapują, jest produkowana zwłaszcza w czasie rozruchu pojazdu i pracy w niskich temperaturach. Cząstki stałe są bardzo trujące, dlatego w celu ochrony zdrowia ludzi, konieczne jest stosowanie DPF/FAP. Jednak filtry z czasem się zużywają, dlatego potrzebna jest ich regeneracja.
Aktywna i pasywna regeneracja filtrów DPF/FAP
Pasywna regeneracja to nic innego jak opisane wcześniej spalanie sadzy. Żeby jednak do niego doszło, samochód musi pracować na wyższych obrotach przez dłuższy czas, a nie wszyscy kierowcy mają taką możliwość, chociażby ci poruszający się głównie w miastach. Jeśli nie ma zatem możliwości pasywnej regeneracji DPF/FAP, komputer inicjuje regenerację aktywną. Polega ona na pompowaniu przez wtryskiwacze porcji oleju napędowego w celu podwyższenia temperatury spalin. Niestety z racji tego, że proces odbywa się samoistnie, kierowca może go przypadkiem przerwać, co nie wpłynie dobrze na stan filtra. Dlatego lepszą opcją będzie regeneracja w warsztacie.
Regeneracja filtra w warsztacie samochodowym
Czasem wykonanie regeneracji samemu jest bardzo trudne. Dzieje się tak też dlatego, że w filtrach, poza sadzą, zbiera się popiół, którego nie da się usunąć samodzielnie. Wtedy konieczne jest skorzystanie z pomocy specjalistów. Przed podjęciem działań konieczne jest upewnienie się, czy DPF nie jest uszkodzony. Regenerację przeprowadza się poprzez nagrzewanie filtra przez około 12 godzin, aż do momentu spopielenia sadzy. Następnym etapem jest usunięcie z DPF pozostałości po zanieczyszczeniach – tłumaczy pracownik firmy Regeneracja DPF i FAP Tomasz Słomiński. Cały proces jest przeprowadzany w kontrolowanych warunkach, z pomocą profesjonalnego sprzętu. Wykwalifikowani pracownicy będą w stanie prawidłowo zregenerować filtr i poprawić jest stan.