Renowacja lakieru na karoserii krok po kroku
Renowacja lakieru to proces, który ma na celu pozbycie się wszelkich rys i zmatowień na karoserii. Dzięki niemu samochód odzyskuje utracony blask i głębię koloru. Nie jest to proces prosty, wymaga czasu i umiejętności, a także dobrania odpowiednich środków, dlatego warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług wykwalifikowanych specjalistów. W poniższym artykule przybliżamy nieco kolejne etapy renowacji.
Etap przygotowawczy
Lakier samochodowy narażony jest na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych i uszkodzenia mechaniczne. Z czasem matowieje i traci na estetyce. By auto odzyskało swój blask, niezbędne może być przeprowadzenie renowacji lakieru. Proces ten rozpoczyna gruntowne przygotowanie nadwozia – dokładne mycie pojazdu i wyczyszczenie miejsc, które mają zostać poddane zabiegowi. Samochód musi być idealnie czysty. Największym wrogiem lakieru są pozostałości piasku na karoserii, który w trakcie polerowania mógłby na nowo rysować lakier. Niekiedy oprócz dokładnego mycia, niezbędne może być tzw. glinkowanie, które usuwa wszelkie powbijane w lakier drobinki.
Po usunięciu zabrudzeń i wysuszeniu auta, następuje wnikliwa inspekcja karoserii, mająca na celu wykrycie uszkodzeń. Zabezpieczane są wszelkie elementy, których nie chcemy zabrudzić – lampy, listwy, klamki, uszczelki.
Polerowanie i zabezpieczanie
Po oczyszczeniu i zabezpieczeniu auta następuje proces polerowania. W bezpieczny sposób usuwana jest uszkodzona warstwa lakieru. W zależności od stopnia uszkodzenia lakieru, używane są: papier wodny (papier ścierny służący do szlifowania na mokro) i tzw. pady, czyli nakładki polerskie do polerki rotacyjnej, wykonane z wełny, mikrofibry lub pianki.
Niekiedy do określenia grubości lakieru używany jest miernik, jednak najważniejsze w trakcie działania jest doświadczenie i wiedza, na jak dużą ingerencję możemy sobie pozwolić, aby nie przetrzeć lakieru do warstwy koloru lub podkładu.
Do padów dobiera się odpowiednią pastę polerską – im bardziej zużyty lakier, tym twardszym padem i ostrzejszą pastą należy zacząć. Pierwszy etap prac to zmatowienie lakieru i wyrównanie rys, następnie przechodzi się do polerowania, przy użyciu bardziej miękkiego pada i najdrobniejszej, wykończeniowej pasty. W trakcie prac odpowiednio dostosowuje się siłę nacisku i obroty polerki. Na zakończenie auto jest po raz kolejny myte (aby zmyć resztki pasty) i suszone. Powinno także zostać odpowiednio zabezpieczone.
Po renowacji auto warto zabezpieczyć twardymi woskami, powłoką ceramiczną czy kwarcową. Zabezpieczony w ten sposób samochód wygląda jakby dopiero co wyjechał z salonu. – mówi ekspert z myjni Estyma z Lublina. – Co ciekawe, zabiegowi polerowania lakieru poddawane są także nowe auta, które mogą mieć minimalne zarysowania lakieru, powstałe w trakcie transportu. Zabezpieczone auto będzie lepiej znosić ewentualne uszkodzenia powstające podczas standardowego użytkowania i długo zachowa swój blask.
Korekta lakieru to zabieg, którego efekt – przy odpowiednim zabezpieczeniu lakieru – utrzymuje się do kilku lat. Warto w niego zainwestować i oddać auto w ręce profesjonalistów. Samochód odzyska blask, a my zaoszczędzimy czas i nerwy związane z samodzielnym polerowaniem lakieru.