Różnice między reflektorami halogenowymi a ksenonowymi
Od wydajności i sprawności reflektorów głównych samochodu w dużej mierze zależy bezpieczeństwo jazdy i komfort prowadzenia auta. Najpopularniejszym dotychczas rodzajem oświetlenia pojazdów były reflektory halogenowe. Od paru lat poważną konkurencją dla nich stają się nowoczesne reflektory ksenonowe. Czym różnią się oba typy oświetlenia, jakie są ich zalety i wady? Odpowiedź znajdziecie w tym artykule.
Większość pojazdów wyposażona jest w reflektory halogenowe. Coraz częściej jednak producenci pojazdów oferują samochody z lampami ksenonowymi. Posiadacze aut wyposażonych w system halogenowy mogą pokusić się o ich wymianę i zamontować reflektory ksenonowe. Wówczas konieczny jest montaż w pojeździe całego zestawu, w skład którego wchodzą: żarnik, przetwornica, okablowanie, siłownik samopoziomujący i urządzenie czyszczące szybę reflektora. Taki zestaw musi być homologowany dla danego modelu auta.
Zalety i wady reflektorów halogenowych
Źródłem światła w lampach halogenowych jest żarówka, której sercem jest włókno wolframowe. Świeci ono w otoczeniu mieszanki gazowej. Pomiędzy włóknem a gazem szlachetnym z niewielką ilością halogenu zachodzą reakcje, dzięki którym żarnik podlega ciągłej regeneracji. W tego typu żarówkach nie występuje ciemnienie bańki od strony wewnętrznej, co jest dużą zaletą.
Największym minusem żarówek halogenowych jest ich stosunkowo krótka trwałość. Z problemami podczas wymiany takich żarówek spotkał się już niejeden kierowca. Jest to czynność kłopotliwa, zwłaszcza że należy zwracać szczególną uwagę na to, aby nie dotknąć palcami szklanej bańki nowej żarówki. Każde zanieczyszczenie skraca jej żywotność. Żarówki halogenowe rozgrzewają się do wysokiej temperatury. Przy dłuższej eksploatacji auta wpływa ona negatywnie na plastikową obudowę reflektora. Niewątpliwą zaletą oświetlenia halogenowego jest jego prosta budowa oraz niższa cena.
Budowa i cechy lamp ksenonowych
Lampy ksenonowe są nowocześniejszym i bardziej wydajnym źródłem światła. O budowę reflektorów ksenonowych zapytaliśmy specjalistów od oświetlenia pojazdów z wrocławskiej hurtowni części motoryzacyjnej S-Auto.
„Reflektor ksenonowy to cały układ urządzeń składający się z przetwornicy prądu, zapłonnika i palnika ksenonowego. Przetwornica wytwarza napięcie rzędu kilkunastu tysięcy woltów oraz dostarcza prąd zmienny do palnika o natężeniu ok. 85A. Palnik zbudowany jest z elektrod otoczonych mieszaniną gazów, z dużą zawartością ksenonu. Źródłem światła są wyładowania elektryczne pomiędzy elektrodami w palniku. Światło lamp ksenonowych jest intensywnie białe, zbliżone temperaturą barwową do światła dziennego. Palnik ksenonowy wytwarza około 3200 lumenów, pobierając 35 watów, podczas gdy lampa halogenowa wytwarza 1500 lumenów, pobierając 55 watów”.
Powyższe porównanie powinno przekonać niezdecydowanych o wyższości reflektorów ksenonowych nad halogenowymi. Ksenony zapewniają mocniejsze i bardziej naturalne światło, co wpływa niewątpliwie na większe bezpieczeństwo i lepszy komfort prowadzenia pojazdu. Badania wskazują, że kierowcy szybciej reagują na sytuacje drogowe, mając reflektory ksenonowe niż halogenowe. Jednak w warunkach mglistych bardziej efektywne okazują się reflektory halogenowe. Niestety jasność lamp ksenonowych może niekiedy oślepiać innych kierowców (jeśli funkcja automatycznego samopoziomowania jest wyłączona lub źle działa). Światła ksenonowe są mniej kłopotliwe w eksploatacji, ale jednak znacznie droższe od halogenowych. Warto więc przemyśleć tę decyzję i przeanalizować zalety i wady obydwu systemów oświetlenia samochodu przed podjęciem decyzji o wymianie lamp przednich.