Usterki, których nie wykrywa podstawowa diagnostyka komputerowa
Komputer pokładowy w samochodzie daje nam mnóstwo zalet, bo przede wszystkim steruje silnikiem i podzespołami, ale też między innymi monitoruje zużycie paliwa, czy czas i prędkość jazdy. Nowoczesne samochody z roku na rok w coraz większym stopniu opierają się na elektronicznych podzespołach. Jeśli któryś z nich działa nieprawidłowo, komputer pokładowy zapisuje ten fakt tak zwanym kodem błędu. Jeżeli w samochodzie zapali się ostrzegawcza kontrolka, poddajemy auto diagnostyce komputerowej. Nie wszystkie usterki jednak można w ten sposób wykryć. Jakich usterek nie wykryje podstawowa diagnostyka komputerowa?
Na czym polega diagnostyka komputerowa?
Zanim przejdziemy do tematu usterek, których w niektórych sytuacjach nie wykryje podstawowa diagnostyka komputerowa, przybliżymy, w jaki sposób ona właściwie działa. Jak już wspomnieliśmy we wstępie, jeśli któryś z podzespołów w naszym aucie działa nieprawidłowo, komputer pokładowy zapisuje to w formie kodu – zadaniem diagnostyki komputerowej jest odczytanie tych kodów. Prosta diagnostyka komputerowa nie zawsze wprost wskaże nam, z jaką usterką mamy do czynienia. Wynika to z faktu, że komputer pokładowy naszego samochodu rejestruje kod błędu w momencie, gdy któryś z czynników się nie zgłasza lub w sytuacji, gdy czujnik rozpozna wykroczenie poza pewne minimum lub maksimum. Jak mówi nam przedstawiciel firmy Auto Lux w Kalinówce, czujniki ulegają usterkom, czy zawieszają się, a wówczas podstawowa diagnostyka komputerowa nie wykryje właściwej usterki, bo komputer pokładowy jej nie zanotuje.
Kiedy nie obejdzie się bez doświadczonego mechanika?
Zdarzają się sytuacje, że z samochodem jest coś nie w porządku, jednak podstawowa diagnostyka komputerowa tego nie wykryje. Najczęściej wskazywany (bo najłatwiejszy do zrozumienia) przykład sytuacji, kiedy nie obejdzie się bez doświadczonego fachowca, związany jest z temperaturą pracy silnika. Zakres temperatury pracy silnika to np. od -30 st. C do +130 st. C. Czujnik się zawiesza i dla niego praca silnika to cały czas 10 st. C. Może się więc zdarzyć, że silnik pracuje nieprawidłowo (w naszym przykładzie: temperatura pracy przekracza zakres), ale komputer pokładowy tego nie odnotuje. Z czasem zaczynamy zauważać, że z samochodem jest coś nie tak, ale diagnostyka komputerowa nie wskaże nam właściwego powodu – wówczas potrzebujemy pomocy fachowego mechanika, który będzie wiedział, w jaki sposób szukać przyczyny problemu. Przykład: diagnoza komputerowa wskazuje niewłaściwy skład spalin, ale nie wskazuje problemów z temperaturą pracy silnika. Fachowiec musi wiedzieć, gdzie szukać przyczyny niewłaściwego składu spalin.