Wymiana rozrządu – jak przebiega i kiedy jest potrzebna?
Zadaniem rozrządu jest sterowanie urządzeniami, które doprowadzają paliwo do silnika i usuwają z niego spaliny. Układ rozrządu cechuje się ograniczoną trwałością, dlatego ważne jest, aby wymieniać go regularnie. Jego uszkodzenie może doprowadzić do zderzenia tłoków i innych uszkodzeń, których konsekwencją będzie poważna awaria silnika, o wiele droższa niż wymiana samego rozrządu.
Jak rozpoznać uszkodzenie?
Jeśli słyszysz dziwne dźwięki dochodzące z okolic silnika, to może być znak pęknięcia paska lub łańcucha rozrządu. Niepokojące powinny być w szczególności piski rolek napinających i głośne klekotanie dobiegające spod maski. Nie powinieneś lekceważyć również wycieku oleju w okolicach osłony paska rozrządu.
Nawet jeśli nie zauważyłeś żadnych objawów, a czas wymiany przewidziany przez producenta dawno minął, nie zwlekaj i wymień rozrząd. Regularne wymiany tej części pomogą zaoszczędzić i pieniądze, i nerwy.
Jak przebiega wymiana rozrządu?
Wymianę rozrządu w warsztacie samochodowym zaczyna się od odłączenia akumulatora i wykręcenia świec zapłonowych. Następnie demontowane jest nadkole i pasek alternatora. Po zdjęciu koła pasowego i osłony silnika, mechanik blokuje rozrząd i wał korbowy za pomocą specjalnych narzędzi. Jeśli posiadasz auto z silnikiem diesla, konieczne będzie również zablokowanie układu wtryskowego.
Po demontażu części utrudniających dostęp do rozrządu, mechanik przystępuje do wymiany. Najpierw zdejmowany jest stary pasek rozrządu. Następnie zakłada się nowy pasek na koło pasowe i ustawia jego napięcie. Aby zęby właściwie się ułożyły, wykonuje się także kilka obrotów wałem korbowym. Potem napinacz luzuje się i ponownie ustawia napięcie paska. Na koniec montowane są wszystkie części i podłączany jest alternator. Po zakończeniu wymiany, mechanik ponownie wykonuje kilka obrotów wału korbowego, aby sprawdzić, czy pasek się nie zsuwa.
O czym pamiętać podczas wymiany?
Jeśli wymieniasz rozrząd samodzielnie, musisz pamiętać o odpowiednim naciągnięciu paska. Jeśli zrobisz to za słabo – szybciej ulegnie on uszkodzeniu, jeśli za mocno – jego praca będzie głośna, może także dojść do awarii pompy wody i alternatora. Napięcie paska można wyregulować specjalnym przyrządem.
Pamiętaj także, by pasek rozrządu był dopasowany do modelu auta i rodzaju silnika. W tym celu możesz skorzystać z katalogu i upewnić się, jaki rozrząd przewidział producent twojego samochodu. Jeśli korzystasz z usług warsztatu samochodowego, zapytaj się, jakie części zostaną zamontowane do twojego auta.
Przy wymianie paska rozrządu warto kupić też napinacz, rolkę prowadzącą i – jeśli jest nim napędzana – pompę wody. Jeśli masz auto z łańcuchem rozrządu, konieczna będzie wymiana koła zębatego i napinacza olejowego.
Co ile wymieniać rozrząd w samochodzie?
Rozrząd powinno się wymieniać co około 100-200 tys. km lub po upłynięciu 6 lat od poprzedniej naprawy. Czas eksploatacji tej części zależy w głównej mierze od producenta samochodu – najdłuższy będzie w samochodach Forda i Audi.
Jeśli posiadasz jednostkę z łańcuchem rozrządu, czas eksploatacji wynosi około 250-300 tys. km, nie należy jednak doprowadzać rozrządu do stanu, w którym ten już ledwo zipie.
Wymiana rozrządu jest zalecana również wtedy, gdy kupujesz nowy samochód. Nawet jeśli dostawca zapewnia, że część była wymieniana, nie warto ryzykować poważną awarią.
Ile zapłacisz za nowy rozrząd w warsztacie?
Cena wymiany kompletnego rozrządu zależy od stopnia skomplikowania układu i wynosi od 350 do 500 zł. Za wymianę samego paska rozrządu zapłacisz od 80 do 140 zł. Wymiana pompy wody to wydatek 80-120 zł, wymiana alternatora – 30-50 zł. Najdrożej zapłacisz za koszt robocizny, który może wynieść nawet 1000 zł, dlatego jeśli posiadasz umiejętności, możesz zaoszczędzić na samodzielnej wymianie. Pamiętaj jednak, że źle wymieniony rozrząd może spowodować poważną awarię silnika – jego naprawę lepiej zlecić profesjonalistom.