Z czego wynika cena regeneracji turbosprężarki?
Turbosprężarki przez długi czas były montowane wyłącznie w samochodach sportowych, ciężarowych oraz dieslach. Współcześnie prawie każde auto wyposażone jest w turbodoładowanie. To pozwala na uzyskanie wyższych mocy i obniżenie spalania. Efektem jest również uzyskanie poziomu spalin odpowiadającego bardzo surowym normom. Z czasem turbosprężarka może wymagać regeneracji. Przeczytaj, jak ona wygląda i co składa się na jej koszt!
Wymogi stawiane konstrukcji turbosprężarek
Turbosprężarka musi być wykonana z określonych, wysokiej jakości materiałów. Wynika to z faktu, iż pracuje ona w ciężkich, wymagających warunkach. Temperatura gazów, które trafiają na wirnik turbiny przekracza często 900°C. Dlatego też, zawartość chromu i niklu w stopach, które są stosowane do produkcji wirników turbin, przekracza zawartość żelaza. Stopy te są bardzo kruche. Najmniejsze nawet ciało obce, trafiające na łopatkę wirnika, obracającą się z prędkością 200 000 obrotów na minutę, może spowodować wyłamanie łopatki czy utratę wyważenia.
Z tego powodu regeneracja turbosprężarki może być bardzo kosztowna. Poniesienie wysokich kosztów będzie również konieczne w przypadku zatarcia turbiny. Może ono być konsekwencją niewłaściwego smarowania. Pompa oleju zasilająca turbinę jest urządzeniem elektrycznym. Przy wyłączonym silniku nie działa, a wtedy olej nie jest dostarczany do turbiny. W takiej sytuacji turbinę łatwo zniszczyć. Dodatkowo wysoka temperatura prowadzi do mineralizacji oleju, który traci właściwości smarne. To może spowodować poważną awarię turbosprężarki.
Trudne warunki pracy turbosprężarki
Turbosprężarka musi funkcjonować tak, by ewentualne przeładowanie jej nie uszkodziło. Wysokie temperatury oraz ciężka praca sprawiają, że tłoki są wysoce obciążone. Jak wskazują specjaliści firmy Mechanika pojazdowa EPD CHUDYK AUTO, mogą ulec wypaleniu, a w najgorszym przypadku dochodzi do rozerwania bloku silnika. W efekcie jej naprawa wymaga wymiany tych elementów, które zostały uszkodzone.
Ważne jest także odpowiednie uszczelnienie układu doładowania. Regeneracja turbosprężarki wiąże się z koniecznością sprawdzenia jakości uszczelnienia dynamicznego. W tym celu montowane są specjalne zawory upustowe, które chronią turbinę i silnik. Ich kontrola jest niezbędnym elementem procesu diagnozy i naprawy. Dodatkowo wykonuje się czyszczenie termochemiczne turbiny, piaskowanie oraz czyszczenie w myjce ultradźwiękowej. Dokonuje się również wymiany uszkodzonych elementów, wyważenia oraz doważenia wałka turbiny, na specjalnej wyważarce.