Zasady działania systemów wtrysku sekwencyjnego fazowanego w samochodowych instalacjach gazowych
Czy wiesz, że historia powstania LPG sięga aż 1910 roku? Z możliwości użytkowych gazu korzystamy więc od ponad 100 lat! Obecnie mnóstwo kierowców decyduje się na montaż instalacji gazowych, dzięki którym można oszczędzić naprawdę duże pieniądze. Polska znajduje się w czołówce krajów europejskich, które korzystają właśnie z tego rozwiązania. Warto więc wiedzieć, jakie są zasady działania systemów wtrysku sekwencyjnego fazowego w autach z LPG.
System wtrysku sekwencyjnego fazowego w samochodowych instalacjach gazowych – jak działa?
Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego po polskich drogach jeździ ponad 3 mln aut zasilanych LPG. Nie każdy wie, że klas instalacji gazowych jest aż 5. Ogromną popularnością wśród nich cieszy się system wtrysku sekwencyjnego fazowego, którego praca w dużej mierze zależy od działania wtryskiwaczy. Chociaż jest on zbliżony do benzynowego układu wtryskowego, różni się pod wieloma względami. Co więc warto o nim wiedzieć?
- W systemie wtrysku sekwencyjnego fazowego paliwo gazowe jest podawane do silnika z wykorzystaniem wtryskiwaczy. Taki typ instalacji dobrze działa w przypadku większości aut zarówno z wtryskiem pośrednim, jak i bezpośrednim, z turbodoładowaniem lub bez turbin – podkreśla specjalista z firmy Auto Gaz Śląsk Sp. z.o.o. .
Jak więc w praktyce wygląda przykładowe działanie systemu wtrysku sekwencyjnego fazowego? Otóż LPG zatankowane przez wlew i magazynowane w zbiorniku trafia do wielozaworu. Ten element otwiera się i pod wysokim ciśnieniem „wystrzela” płynny gaz do elektrozaworu gazowego. Po wstępnym oczyszczeniu gaz zostaje przekierowany do reduktora. W tej części dochodzi do jego odparowania i obniżenia ciśnienia. W lotnej postaci gaz trafia do filtra fazy lotnej, by ponownie został oczyszczony.
W efekcie przygotowany gaz wędruje prosto do wtryskiwaczy. Po dostaniu się do kolektora dolotowego i komór spalania, z pomocą głównego „mózgu” instalacji, czyli sterownika, może być uruchamiany przyciskiem w kabinie kierowcy.
LPG – system wtrysku sekwencyjnego fazowego w przybliżeniu
Ogromną popularnością cieszą się sprawdzone systemy wtrysku sekwencyjnego fazowanego EVO01, które są wzbogacone o kilka dodatkowych funkcji. Wśród nich znajdują się FTFTM, czyli funkcja śledzenia korektorów składu mieszanki oraz opcja GDSTM – bezpośredniego uruchamiania ciepłego silnika na paliwie gazowym.
Warto inwestować w dobre systemy wtrysku sekwencyjnego fazowanego, które posłużą Ci przez długie lata. Zwłaszcza spełniające wymagania normy Euro 6, które zobowiązują do zwiększania osiągów i obniżenia zużycia paliwa.