Artykuł sponsorowany
Analiza procesów biznesowych krok po kroku

Analiza procesów biznesowych krok po kroku

Bez wątpienia celem każdej firmy jest funkcjonowanie w sposób jak najbardziej sprawny i efektywny. Odpowiednio przeprowadzona analiza procesów biznesowych to działanie, które przybliża osiągnięcie tego celu. Dzięki niej lepiej poznajemy procesy zachodzące w firmie, mamy możliwość wykrycia zachodzących nieprawidłowości oraz wprowadzenia usprawnień. Przyjrzyjmy się jak przebiega analiza procesów biznesowych w praktyce.

Pracownicy liniowi i kadra zarządzająca jako źródła wiedzy o procesach

Analiza procesów biznesowych opiera się w dużej mierze na spotkaniach i obserwacji osób, które wykonują konkretne zadania (składowe procesów). Może być przeprowadzana przez wewnętrznych specjalistów, jeśli firma takowych posiada lub zlecona na zewnątrz. Jak mówi ekspert z firmy Nova Praxis, zajmującej się analizą procesów biznesowych:

Najlepsze efekty i dane na temat procesów zachodzących w firmie można uzyskać podczas spotkań z pracownikami liniowymi, w ich rzeczywistym środowisku pracy, czyli np. w przypadku pracowników biurowych – przy komputerze. Tym, czym kierujemy się w analizie procesów jest filozofia gemba, zaczerpnięta z lean management. Aby rozwiązać ewentualne problemy, pojawiające się w firmie, pozyskać pomysły na usprawnienia i oszczędności, trudno o lepszą metodę, niż udanie się bezpośrednio do miejsca pracy i przeprowadzenie obserwacji. Często to pracownicy sami najlepiej wiedzą co zrobić, żeby usprawnić działanie firmy. Trzeba tylko dopuścić ich do głosu i pomóc uporządkować pomysły.

Zebrane informacje uzupełniane są o dane uzyskane podczas spotkań z kierownictwem. Kadra zarządzająca posiada cenną wiedzę, w szerszym ujęciu, na temat organizacji pracy firmy, pojawiających się problemów, punktów decyzyjnych oraz roli poszczególnych jednostek organizacyjnych w analizowanych procesach.

Analiza dokumentów

Poza przeprowadzonymi obserwacjami i wywiadami, w analizie procesów biznesowych wykorzystuje się również biorące udział w procesach dokumenty i korespondencje. Przydatne mogą okazać się także istniejące w firmie instrukcje operacyjne, procedury sterujące pracą pracowników i wszelkie wytyczne, w tym także te mniej formalne, jak na przykład e-maile czy notatki ze spotkań.

Ważnym etapem jest pozyskanie danych liczbowych, istotnych dla analizy procesów. Mogą to być wszelkie możliwe do pozyskania dane, takie jak ilość dokumentów przetwarzanych w procesie, czas reakcji na zgłoszenie klienta lub czas oczekiwania na decyzję innej osoby. Zbierane i analizowane są także dane, które dotyczą ilości i częstotliwości pojawiania się problemów, wychwytywania błędów czy występowania ścieżek awaryjnych.

Wynikiem analizy procesów biznesowych powinna być mapa procesów, stworzona najlepiej w dedykowanych systemach modelowania, a także opis funkcjonowania przedsiębiorstwa i poszczególnych jego jednostek organizacyjnych. Zebrany materiał analityczny powinien być dostępny w formie elektronicznej, tak aby w przyszłości, w łatwy sposób, możliwe było nanoszenie poprawek i dokonywanie kolejnych optymalizacji wraz ze zmieniającymi się stale: technologią, przepisami prawnymi oraz uwarunkowaniami gospodarczymi.

Kategorie
Warto przeczytać
Kontrola z urzędu skarbowego – co musisz wiedzieć?
Prowadząc firmę, przedsiębiorca powinien liczyć się z kontrolą z urzędu skarbowego. Czynności sprawdzające są zwykle stresujące – tym bardziej, że polskie prawo podatkowe jest dość skomplikowane. Warto być więc zawsze...
Rola obsługi kadrowo-płacowej w prowadzeniu przedsiębiorstwa
Obsługa kadrowo-płacowa jest niezbędna w każdej firmie, w której są zatrudnieni pracownicy. Prawidłowe prowadzenie dokumentów kadrowych jest możliwe przy pełnej znajomości przepisów prawnych, głównie prawa pracy oraz...
Dobre biuro rachunkowe - czyli jakie?
Wsparcie biura rachunkowego jest bardzo ważne dla każdego przedsiębiorcy, który chce uchronić się od samodzielnego prowadzenia księgowości. Specjalista będzie służyć kompleksowym doradztwem, rozliczy faktury i PIT-y, a...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×