Artykuł sponsorowany
Cechy dobrego sprawozdania finansowego

Cechy dobrego sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe stanowi najważniejszy raport jednostki gospodarczej. Obowiązek jego sporządzania oraz czas, w jakim ma się to odbyć, określa Ustawa o rachunkowości. Co niezwykle istotne, dokument ten musi mieć odpowiednią formę oraz zawierać w sobie konkretne i we właściwy sposób podane informacje. Czym zatem powinno się charakteryzować dobre sprawozdanie finansowe?

Sprawozdanie finansowe

Każdy oficjalny dokument musi być sporządzony w ściśle określony sposób. Dobre sprawozdanie finansowe powinno składać się z wprowadzenia, bilansu, rachunku zysków i strat oraz przeglądu rozwoju działalności jednostki w oparciu o jej aktualną sytuację ekonomiczną. Ponadto powinien przedstawiać informacje na temat przyszłego rozwoju danej firmy. Każda z jego części zaś, niezależnie od charakteru, powinna być sporządzona w sposób rzetelny oraz porównywalny.

Sprawozdanie finansowe – wprowadzenie

W tej części sprawozdania, jak sama jej nazwa wskazuje, zawarte powinny zostać informacje ogólne. Pośród nich zaś do najważniejszych zaliczamy takie jak:

  • nazwa i siedziba firmy,
  • podstawowy przedmiot działalności,
  • wskazanie właściwego sądu lub innego organu prowadzącego rejestr,
  • wskazanie czasu trwania działalności jednostki (w sytuacji, w której jest on ograniczony),
  • wskazanie okresu objętego sprawozdaniem finansowym,
  • omówienie zasad rachunkowości, jakie są przyjęte w danej jednostce.

Sprawozdanie finansowe – bilans

W tej części sprawozdania powinna znaleźć się prawidłowo przeprowadzona wycena wszystkich składników majątku firmy.

Jak tłumaczy nasza rozmówczyni, księgowa z Biura Rachunkowego AKRO w Warszawie: Taki roczny bilans powinien obejmować aktywa, a w tym m.in. wartości niematerialne i prawne należące do firmy, inwestycje długoterminowe, zapasy takie jak np. materiały, które zostały nabyte w celu wykorzystania ich we własnym zakresie firmy, należności krótkoterminowe oraz pasywa, czyli m.in. kapitał, należne wpłaty na kapitał podstawowy czy udziały własne. Bilans powinien zostać sporządzony w języku polskim, a wszystkie rozliczenia i kwoty podane w złotówkach.

Sprawozdanie finansowe – rachunek zysków i strat

Rachunek zysków i strat to część sprawozdania, w której powinno znaleźć się zestawienie wszystkich przychodów firmy, jakie ta uzyskała w wyniku sprzedaży towarów, usług oraz dokonanych operacji finansowych – łącznie z kosztami działalności.

Przegląd ekonomiczny jednostki w sprawozdaniu finansowym

Dobre sprawozdanie finansowe musi również zawierać przegląd rozwoju działalności firmy oraz jej sytuację ekonomiczną. Ponadto powinno przedstawić przyszły rozwój danej jednostki.

Jeśli raport zawiera wszystkie wyżej opisane części, a ich treść podana jest w nim jest w sposób czytelny, jasny i rzetelny, wówczas mamy do czynienia z dobrym sprawozdaniem finansowym.

Kategorie
Warto przeczytać
Zaliczki na podatek dochodowy – jak je rozliczać?
Jednym z obowiązków każdego przedsiębiorcy jest wpłacanie zaliczek na podatek dochodowy. W większości przypadków właściciele firm rozliczają się z fiskusem miesięcznie. Okazuje się jednak, że niektórzy przedsiębiorcy...
Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?
Założenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami. Jeżeli jest to spółka jednoosobowa, trzeba zajmować się zarówno świadczeniem usług, marketingiem oraz prowadzeniem rachunkowości. Ten ostatni...
Gewerbe w Niemczech - jak założyć i prowadzić jednoosobową firmę?
Planujesz założyć własną działalność gospodarczą w Niemczech? Rozważasz jednoosobową firmę, czyli Gewerbe? Poznaj kluczowe kroki i informacje, które pomogą Ci skutecznie rozpocząć i prowadzić działalność na terenie...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×