Lista płac a PPK w praktyce
Pracownicze Plany Kapitałowe to system mający zachęcić pracownika do długoterminowego oszczędzania pieniędzy na emeryturę w miejscu pracy. Tworzony jest wspólnie przez pracownika, pracodawcę oraz państwo. Wykazanie przychodu na liście płac stanowi czasem kwestię problematyczną i wiąże się z ryzykiem pomyłek. Jakie są zasady PPK oraz jak uniknąć błędów technicznych w dokumentacji? Odpowiedź poniżej.
Zasady projektu
PPK - Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny system długoterminowego oszczędzania przez pracowników. Ma on zachęcić ich do zbierania oszczędności do 60 roku życia. PPK współfinansowane są przez pracownika, pracodawcę oraz ze środków pochodzących z budżetu państwa. Pracodawca ma obowiązek wpłaty 1,5% wynagrodzenia brutto, zaś wysokość wpłaty pracownika sięga 2% jego dochodu brutto. Zgodnie z art. 26 oraz art. 27 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (dalej ustawa o PPK) wysokość wpłaty do PPK może wynosić maksymalnie 4% miesięcznego wynagrodzenia zarówno po stronie pracodawcy, jak i pracownika.
Środki przekazywane do PPK są naliczane z wynagrodzenia brutto, czyli kwoty będącej podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Jeśli taka składka nie jest opłacana, PPK nie może być naliczane. Wpłat dokonuje się w następnym miesiącu od podpisania umowy o prowadzenie PPK. Pracodawca pobiera środki w terminie wypłaty wynagrodzenia, a następnie przekazuje je do instytucji finansowej prowadzącej PPK w terminie najpóźniej do 15 dnia miesiąca.
Jak wyliczyć wysokość wpłat podstawowych na liście płac?
Zawarcie umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK wiąże się z obowiązkiem prowadzenia przez pracodawcę dokumentacji związanej z obliczaniem oraz odprowadzaniem wpłat do PPK. Podstawę naliczenia składek stanowi lista płac (jej prowadzenie nie jest obowiązkowe) lub inne imienne karty wynagrodzeń. Lista płac to dokument potwierdzający wysokość wynagrodzeń dla pracowników wraz ze wszystkimi składkami. Są to: wynagrodzenie zasadnicze, premie, abonament medyczny oraz wynagrodzenie chorobowe.
Środki na PPK wyliczane są na podstawie składki emerytalno-rentowej i są wolne od oskładkowania dla ZUS. Kwestia związana z wykazaniem przychodu na liście płac we właściwym miesiącu jest problematyczna i może przysparzać trudności. Pracodawca powinien zapewnić pracownikom działów kadr i płac profesjonalne szkolenia, pozwalające zaktualizować wiedzę i podnosić kwalifikacje w tym zakresie. Firmę Most Wanted tworzy zespół kompetentnych wykładowców przekazujących wiedzę w sposób rzetelny, przystępny i ciekawy. Warto uczyć się od ekspertów i wdrażać poznane rozwiązania w miejscu pracy, co pozwoli unikać błędów w dokumentacji. Należy pamiętać, że pracodawca nieprowadzący dokumentacji związanej z obliczaniem wpłat do PPK podlega karze grzywny.
Dokumentowanie wpłat do PPK
Okres przechowywania dokumentacji przez pracodawcę nie jest ustalony w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych. Wpłaty do nich, czego też można dowiedzieć się na szkoleniach z PPK, są jednak ściśle związane z wynagrodzeniem pracownika, dlatego przyjmuje się, że powinna ona być gromadzona przez cały okres zatrudnienia, a po rozwiązaniu umowy przez 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego.
Wprowadzenie PPK ma za zadanie podnieść atrakcyjność polskiego rynku pracy oraz zmotywować pracowników do gromadzenia oszczędności, a dzięki temu zachęcić zagranicznych przedsiębiorców do inwestycji w Polsce.