Artykuł sponsorowany
Na kim spoczywa obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych?

Na kim spoczywa obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych?

Sprawozdania finansowe sporządza się po zakończeniu roku obrotowego oraz po zamknięciu ksiąg rachunkowych. Traktuje się je jako najistotniejsze dla przedsiębiorstwa raporty podsumowujące stan majątku jednostki, źródła jego pochodzenia oraz wypracowane zyski/poniesione straty. Kto jest zobowiązany do ich spisywania? Otóż zgodnie z Ustawą o rachunkowości obowiązek ten ciąży na wszystkich jednostkach prowadzących księgi rachunkowe. Co powinien zawierać dokument?

Sprawozdanie finansowe i jego elementy składowe

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każde sprawozdanie finansowe składa się ze ściśle określonych elementów. Składa się ono z następujących części:

  • wprowadzenie do sprawozdania finansowego,
  • bilans (zestawienie aktywów i pasywów),
  • rachunek zysków i strat (wariant kalkulacyjny bądź porównawczy),
  • rachunek przepływów pieniężnych – liczony metodą pośrednią bądź bezpośrednią,
  • zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym,
  • dodatkowe informacje i objaśnienia, które szczegółowo opisują poszczególne składniki majątku bądź ich grupy, analizują koszty i przychody i przedstawiają szczegółowo aktualną sytuację finansową i majątkową firmy.

W raporcie należy wskazać okres, za który zostało sporządzone sprawozdanie finansowe. Powinny zostać tam ujęte również dane łączne, jeżeli w skład firmy wchodzą inne, wewnętrzne jednostki organizacyjne. Nie można również zapominać o wskazaniu chęci kontynuowania działalności gospodarczej. Równie ważne jest też omówienie zasad dotyczących księgowości firmy i wskazanie metod wyceny należących do niej aktywów i pasywów.

Jesteś przedsiębiorcą, który zgodnie z ustawą zobowiązany jest do sporządzania raportów finansowych, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Większość firm, które prowadzą tak zwaną pełną księgowość, korzysta z pomocy wykwalifikowanych pracowników, zatrudnionych w jednostce lub z pomocy zewnętrznej tj. z usług biura rachunkowego.

Jako profesjonalne biuro rachunkowe prowadzimy dla naszych klientów księgi handlowe i wszystkie ewidencje pomocnicze. Rzetelnie i z najwyższą starannością sporządzamy też sprawozdania finansowe jednostek oraz niezbędne deklaracje podatkowe. Pomagamy także tworzyć politykę rachunkowości dla jednostki. – Wyjaśnia właściciel Biura Rachunkowego Bilans.

Sprawozdania finansowe i wycena majątku przedsiębiorstwa

W procesie prawidłowego sporządzania sprawozdania finansowego bardzo ważna jest prawidłowa wycena majątku firmy. Roczne zestawienie powinno obejmować między innymi wykaz składników majątku, czyli tzw. aktywa, oraz źródła pochodzenia tego majątku - czyli tzw. pasywa. Sposoby wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów jednostki powinny zostać opisane w polityce rachunkowości, a każdorazowa ich zmiana, możliwa tylko na początku nowego roku obrotowego, również powinna zostać odnotowana w polityce rachunkowości przedsiębiorstwa.

Sprawozdanie finansowe przedsiębiorstwa z wymienionymi powyżej elementami składowymi należy sporządzić w języku polskim, posługując się polską walutą.

Kategorie
Warto przeczytać
Rankingi kredytów - czemu warto z nich korzystać
Kiedy czekają nas spore wydatki, a nie dysponujemy wystarczającą ilością gotówki, najlepszym rozwiązaniem wydaje się kredyt. Znaleźć najlepszą ofertę wśród setek dostępnych na rynku to trudny orzech do zgryzienia. Na...
Pieniądze na kontach ZUS i OFE, a dziedziczenie
ZUS i OFE to dwie z wielu instytucji, w których gromadzimy środki na swoją emeryturę. Konto w ZUS-ie mają wszyscy pracujący. W przypadku OFE posiadanie rachunku jest od 2014 roku dobrowolne. Czasami zdarza się, że osoba...
Ranking Kryptowalut Lipiec - Czas na inwestycje w Bitcoin!
Z całą pewnością słyszałeś o kryptowalutach. Być może nawet osobiście znasz ludzi, którzy utrzymują się z samego inwestowania. Podróżują po świecie i prowadzą wymarzony styl życia, a do pracy potrzebują jedynie...
Kalkulatory
Znajdź biura rachunkowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×