Artykuł sponsorowany
Na czym polega badanie kąta zeza?

Na czym polega badanie kąta zeza?

Zez to dosyć często występująca przypadłość. Najczęściej diagnozuje się ją u dzieci i niemowląt. W okresie dorastania, wraz z wiekiem zez zazwyczaj mija. Żeby to jednak ułatwić, niezbędne jest przeprowadzenie odpowiednio wcześniej badań diagnostycznych, które pozwolą określić rodzaj występującego u dziecka zeza, jego kąt oraz przyczynę powstania. Takie dane umożliwiają później opracowanie odpowiedniego planu leczenia. W naszym artykule dokładniej opisujemy, jakie są najważniejsze wskazania do przeprowadzenia badania zeza,  na czym polega takie badanie i oczywiście, na czym polega i jakie są metody określania będącego głównym tematem artykułu kąta zeza.

Wskazania i przebieg badania zeza

W momencie, w którym rodzice zauważą u swojego dziecka nieprawidłowe ustawienie gałek ocznych, czyli właśnie zeza, zaleca się umówienie się z nim na badanie kontrolne w gabinecie okulistycznym. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wczesne zdiagnozowanie zeza i rozpoczęcie leczenia u dużej ilości pacjentów pozwala na znaczne zmniejszenie nieprawidłowego ustawienia gałek ocznych, a często nawet na całkowite wyleczenie zeza. A na czym polega samo badanie zeza?

Zazwyczaj badanie zeza w gabinecie okulistycznym polega na naprzemiennym zakrywaniu oczu. Jedno oko w trakcie takiego badania jest zakrywane przez lekarza, a w tym samym czasie pacjent drugim okiem wpatruje się we wskazany punkt. Takie badanie umożliwia zaobserwowanie, w jaki sposób ruszają się obie gałki oczne i stwierdzenie, która z nich jest zezująca. Badanie zeza jest również przeprowadzane bez zakrywania gałek ocznych. Podczas takiego badania pacjent musi po prostu patrzeć we wskazane przez lekarza kierunki, a ten obserwuje w tym czasie ruchy gałek ocznych. Po stwierdzeniu zeza następnym etapem jest przeprowadzenie badania kąta zeza.

3 metody badania kąta zeza

Jak tłumaczy nasz rozmówca, doradca klientów z firmy Poland Optical, renomowanego dystrybutora najwyższej jakości urządzeń okulistycznych i optycznych: Badanie kąta zeza można wykonać jednym z trzech sposobów – albo poprzez wykonanie badania z użyciem listew pryzmatycznych, albo poprzez użycie tzw. testu Hirschberga, albo z użyciem perymetru Maggiorego. Wszystkie te badania pozwalają na dokładne określenie kąta zeza.

Wszystkie wskazane przez naszego rozmówcę trzy metody badania kąta zeza są stosowane w zasadzie tak samo często. Na czym polegają?

Badanie kąta zeza z użyciem listew pryzmatycznych polega na wpatrywaniu się przez pacjenta w znajdujące się na listwach pryzmaty o różnych mocach. Celem badania jest znalezienie pryzmatów o takiej mocy, aby przechodzące przez nie i odbijające się na zezującym oku światło znajdowało się na środku rogówki.

Drugą metodą badania kąta zeza jest zastosowanie testu Hirschberga. Polega on na określeniu położenia odbicia punktowego światła na rogówkach oczu. U pacjentów, którzy nie mają zeza światło odbija się centralnie na środku rogówek obu oczu, z kolei u pacjentów z zezem odbicie jest nieco przesunięte. Na tej podstawie można  orientacyjnie określić kąt zeza.  Jeżeli światło na drugiej rogówce odbija się na brzegu źrenicy, wtedy kąt zeza wynosi około 10 stopni, jeżeli punkt odbicia źródła światła jest w obszarze siatkówki, wtedy kąt zeza wynosi 20 stopni, a jeżeli odbicie światła występuje na rąbku rogówki, wtedy kąt zeza wynosi około 30 stopni.

Trzecia metoda badania kąta zeza zakłada wykorzystanie perymetru Maggiorego. Podczas badania pacjent przebywa w pozycji siedzącej i opiera głowę na podpórce urządzenia. Podczas badania jedno oko pacjenta jest przysłaniane, a drugim musi obserwować znajdujący się mniej więcej w odległości 5 metrów punkt. Podczas przesuwania się punktu okulista obserwuje reakcje odsłoniętego oka i odczytuje na urządzeniu wskazaną wartość kąta zeza.

Kategorie
Warto przeczytać
Czym są soczewki asferyczne i kiedy się je stosuje?
Według statystyk około 70% Polaków ma wadę wzroku. Na stan oczu mogą wpłynąć uwarunkowania genetyczne, urazy mechaniczne czy nieodpowiedni styl życia. Ponadto, wraz z wiekiem wzrok się pogarsza. W zależności od rodzaju...
Co powinieneś wiedzieć przed zakupem nowych okularów?
Zakup nowych okularów może być dużym wyzwaniem, szczególnie jeśli robimy to po raz pierwszy. Aby pomóc w podjęciu właściwej decyzji, ten artykuł przedstawi kilka kluczowych aspektów, na które należy zwrócić uwagę...
Z jakich usług skorzystasz u optyka?
Z usług optyka codziennie korzysta miliony Polaków. Jego zadaniem jest odpowiedni dobór okularów i soczewek kontaktowych. Może on również wykonać komputerowe badanie wzroku i doradzić nam w kwestiach dotyczących dbania...
Znajdź optyków
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×