Co się stało z marką Lancia?
W 2017 roku marka Lancia zajmująca się produkowaniem samochodów zaczęła wycofywać się z rynków europejskich. Firma od długiego czasu była kojarzona z wprowadzaniem nowych, innowacyjnych rozwiązań, które z roku na rok stawały się coraz popularniejsze. Obecnie nowe samochody Lancia to rzadkość, a sama pamięć o tym przedsiębiorstwie powoli znika. Co tak właściwie stało się z tą pionierską marką?
Koniec marki Lancia
Początek końca marki Lancia miał miejsce już wiele lat temu i wynikał z niewłaściwego zarządzania firmą. W XX wieku przedsiębiorstwo słynęło z wprowadzania ciekawych i innowacyjnych rozwiązań zupełnie odmieniających ówczesną motoryzację. Kultowe modele wyprodukowane przez firmę to Delta Integrale i Stratos będące ikonami aut sportowych aż do dziś. W 1969 roku marka Lancia została przejęta przez Fiata, co pośrednio przyczyniło się do jej końca.
Restrukturyzacja na początku lat 90. XX wieku poskutkowała zamknięciem fabryki w Arese i przeniesieniem jej do zakładów Fiata. W tym czasie zajęto się produkcją słynnego modelu Kappa, który był ostatnim podrygiem czasów świetności. Wraz z 2000 rokiem sprzedaż zaczęła maleć, a ogromne inwestycje i próby ratowania Lancii nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. Oferta firmy przestała być atrakcyjna i konkurencyjna, a na rynku pojawiały się coraz nowsze samochody osobowe w znacznie korzystniejszej ofercie cenowej.
W późniejszym czasie doszło do kilku nietrafionych decyzji, takich jak wprowadzenie drugiej generacji Ypsilona i wycofanie Chryslera z Europy. Wszystkie te działania doprowadziły do wydania oświadczenia, że Lancia wycofa się ze wszystkich rynków, oprócz włoskiego. Tylko w tamtym kraju wzbudzała ona bowiem jakkolwiek większe zainteresowanie. Deklaracja ta pojawiła się w 2014 roku, a już 3 lata później wcielono plan w życie.
Co dzieje się z Lancią obecnie?
Informacje o wycofaniu Lancii z rynku wstrząsnęły motoryzacyjnym światem w 2017 roku. W ostatnim czasie pojawia się jednak coraz więcej nieoficjalnych informacji na temat wprowadzenia nowego modelu produkowanego w fabryce Fiata w Tychach. Obecnie w dalszym ciągu na rynek są wypuszczane kolejne egzemplarze Ypsilona, który wciąż jest dostępny na terenie Włoch.
- Lancia przeżyła duży kryzys, ale jest nadzieja, że w kolejnych latach marka odbije się od dna. W zeszłym roku na model Ypsilon zdecydowało się znacznie więcej konsumentów niż wcześniej, co wróży, być może, lepszą przyszłość dla całego koncernu – mówi specjalista z firmy ADF Auto.
Powrót innowacyjnej marki Lancia niewątpliwie byłby ciekawym przypadkiem na rynku motoryzacyjnym. Kolejne lata pokażą, czy 2017 rok to ostateczny koniec świetności tej firmy, czy można spodziewać się jej nowego początku.