Czym charakteryzują się przejściowe oleje napędowe?
Olej napędowy używany w pojazdach jest substancją wrażliwą na niską temperaturę. Przy niskich temperaturach poniżej minus 15 stopni Celsjusza, z oleju napędowego mogą wytrącać się parafiny. Może on też mętnieć i się rozwarstwiać. Taki stan może znacznie utrudniać przepływ paliwa przez przewody i tym samym uniemożliwiać pracę silnika. Dlatego sprzedawcy wyraźnie rozgraniczają rodzaje paliwa, dopasowując jego rodzaj do pory roku.
Co to jest paliwo przejściowe?
Na stacjach i w przedsiębiorstwach zajmujących się sprzedażą i dystrybucją paliwa rozgranicza się rodzaje paliw na każdą porę roku. Są paliwa letnie, zimowe i przejściowe. Właśnie paliwa przejściowe są najważniejsze, bo pozwalają w miarę płynnie przejść od paliwa letniego do zimowego lub odwrotnie.
– Temperatura, jaka jest w danej chwili na dworze, ma zasadnicze znaczenia zwłaszcza w silnikach typu Diesel. Właśnie tam występuje możliwość zablokowania filtra przez cząsteczki parafiny, która wytrąca się przy niskich temperaturach – wyjaśnia pracownik firmy EL-BO PALIWA.
Latem w ogóle nie ma tego problemu – można wtedy z powodzeniem jeździć na zimowym paliwie, ale nigdy zimą na paliwie letnim, bo efekt może być niezbyt korzystny.
Przejściowy olej jest przystosowany do temperatur panujących na wiosnę i jesienią. Już na etapie produkcji dodawane są do niego specjalne związki, podobne do tych z paliwa zimowego, jednak występujące w innych proporcjach. Zaletą paliw przejściowych jest też niskie występowanie siarki, której ilość wynosi 0,005%. Powoduje to lepszą czystość spalin i pozytywnie działa na kondycję silnika i aparatury wtryskowej.
W jakich miesiącach stosuje się paliwa przejściowe?
W Polsce istnieją przepisy regulujące czas, w którym stacje paliw sprzedają paliwo i oleje przejściowe. Dotyczy to pór wiosennej i letniej. Wiosną jest to okres od 1 marca do 15 kwietnia, a jesienią – czas od 1 października do 15 listopada. Sprzedawany wtedy olej napędowy ma właściwości, które nie pozwalają na wytrącanie się parafiny do temperatury minus 10 stopni.
W tych okresach sprzedawcy paliw zobowiązani są dostosować rodzaj paliwa do przepisów. Nierzadko sprzedawcy z własnej inicjatywy dostarczają odpowiedni rodzaj paliwa, gdy tylko warunki pogodowe faktycznie trochę się różnią od tych, które zakładałby kalendarz.
Ponadto producenci i sprzedawcy paliwa, w miesiącach zimowych polecają paliwo „arktyczne”. Jest ono odpowiednie do używania przy wyjątkowych mrozach. Skład tego paliwa pozwala na bezawaryjną pracę silnika w bardzo niskich temperaturach.