Czym jest zawór n75?
Turbosprężarki cieszą się coraz większą popularnością – niegdyś stosowane wyłącznie w silnikach wozów ciężarowych, spotykane są dziś bardzo powszechnie w samochodach osobowych. Jeśli silnik wyposażony jest w turbosprężarkę, to obowiązkowo musi posiadać również jeszcze jeden element – jest nim zawór n75. Co to takiego, do czego służy i co warto wiedzieć o jego eksploatacji?
Zawór n75 – co to takiego i jak działa?
Zawór n75 to niewielkie elektromechaniczne urządzenie, odpowiedzialne za sterowanie pracą turbosprężarki, montowane zazwyczaj między silnikiem a chłodnicą. Zawór połączony jest z ECU, czyli elektronicznym modułem sterującym jednostki napędowej. ECU, opierając się na jednej z kilku tak zwany map kontrolujących, oblicza jakie doładowanie musi zostać wytworzone przez turbosprężarek, by nadać silnikowi określoną moc. W zależności od tych obliczeń zawór n75 steruje kierownicą łopatek turbiny. Zawory n75 spotykane są z wozach marki Volkswagen, Skoda, Audi oraz Seat.
Eksploatacja zaworu n75
Jak każdy element samochodu, zawór n75 z czasem ulega zużyciu eksploatacyjnemu – może również dochodzić do zacinania się jego ruchomych elementów lub niedrożności. Te usterki skutkują nieprawidłowym działaniem całej turbosprężarki – opóźnionym załączeniem lub przeładowaniem. W takich sytuacjach należy udać się z samochodem do serwisu specjalizującego się w naprawach lub regeneracjach turbosprężarek – takiego jak firma Silesia Cars Center. Nie warto odkładać takiej wizyty zbyt długo, gdyż brak działań w kierunku usunięcia usterek może prowadzić do pogłębiania się problemu i poważniejszych problemów.