Dlaczego należy regularnie wymieniać olej silnikowy w pojeździe?
Podczas pracy silnika samochodowego powstaje w nim wysokie tarcie, a co za tym idzie - ciepło. To, w połączeniu z zanieczyszczeniami stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa mechanizmu. Aby redukować szanse, że silnik ulegnie zatarciu, konieczne jest stosowanie odpowiedniego oleju. Każdy kierowca zapewne wie, że olej trzeba co jakiś czas wymieniać – ale jaki jest tego powód?
Wymiana oleju – dlaczego jest niezbędna?
Olej silnikowy pełni kilka różnych funkcji, aby jednak je zrozumieć, należy wiedzieć co się dzieje z silnikiem podczas jego pracy. Mianowicie ruchome, poruszające się z dużą prędkością elementy wytwarzają wysokie tarcie, a co za tym idzie – temperaturę. Możliwości chłodzenia silnika są ograniczone, dlatego aby nie dopuścić do jego przegrzania konieczne jest minimalizowanie tarcia. To właśnie głównie zadanie oleju, który pokrywa trące o siebie elementy cienką warstwą tak zwanego filtru. Innym słowy – olej pełni funkcję smaru. Kolejnym, równie ważnym zadaniem oleju jest pochłanianie różnego rodzaju zanieczyszczeń, takich jak drobiny asfaltu, opiłki metalu, pył, kurz, piasek, które mogą przedostawać się do silnika podczas jazdy ze środowiska zewnętrznego. Dlaczego jest to ważne?
– Ponieważ obecność tych zanieczyszczeń również sprzyja wzrostowi tarcia w silniku – mówi przedstawiciel firmy Rai-Bud - Niestety, wraz z upływem czasu i eksploatacją silnika, olej staje się coraz bardziej zanieczyszczony, w efekcie czego traci swoje właściwości smarne. Aby więc zapewnić silnikowi bezpieczeństwo i uniknąć zatarcia, konieczne jest regularne wymienianie oleju na nowy.
Regularnie – a więc kiedy?
Jeśli chodzi o wymianę oleju silnikowego, bardzo wielu kierowców stosuje się do zaleceń producenta danego płynu. Instrukcje te są proste i klarowne – olej należy wymienić po przejechaniu danego dystansu lub po upływie pewnego czasu, np. roku lub dwóch lat od daty jego zastosowania. Warto jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie. Pierwsza – producent podaje jedynie właściwości orientacyjne, które mogą być prawdziwie tylko jeśli przyjmiemy, że samochód jest eksploatowany w warunkach określonych przez producenta za optymalne. Przykładowo: jeśli naszym autem często poruszamy się po drogach leśnych i polnych, silnik jest narażony na więcej zanieczyszczeń, a więc i olej ulega szybszemu zużyciu. Kwestia druga – dla wydajności oleju ważna jest również wydajność filtru, który będzie przejmował zanieczyszczenia z płynu. Jeśli filtr ulegnie zapchaniu, obniży to również wydajność oleju. Bardzo często zalecenia na temat wymiany płynu więcej mają wspólnego z zabiegiem marketingowym, niż z realną wydajnością produktu. Dlatego też wielu specjalistów uważa, że dla zapewnienia optymalnej ochrony silnika olej powinien być obowiązkowo wymieniany po przejechaniu około 15-17 tysięcy kilometrów.