Jak sprawdzić stan akumulatora w pojeździe?
Akumulator to bez wątpienia jeden z najistotniejszych elementów każdego samochodu – dostarcza on energii do rozruchu silnika, a także do zasilenia instalacji elektrycznej, obsługującej między innymi alarm, komputer pokładowy czy klimatyzację. Z czasem możemy zauważyć, że akumulator nie działa tak samo, jak kiedy był nowy. W jaki sposób sprawdzić jego stan? O czym należy pamiętać?
Sprawdzenie poziomu elektrolitu
W starszych modelach akumulatorów kontrola poziomu elektrolitu zalecana jest co roku. W nowoczesnych, bezobsługowych akumulatorach możemy sprawdzać go tylko wtedy, kiedy stwierdzimy spadek wydajności akumulatora. Jak sprawdzić ten parametr akumulatora? Wystarczy spojrzeć na obudowę – większość akumulatorów posiada znacznik poziomu elektrolitu. Jeśli poziom płynu znajduje się poniżej znacznika, należy go uzupełnić używając do tego wody destylowanej lub demineralizowanej – dostaniemy ją na każdej stacji benzynowej. Jeśli na obudowie akumulatora nie ma znacznikiem, elektrolit powinniśmy uzupełniać do poziomu około 1 cm powyżej płyt czynnych akumulatora. Poziom elektrolitu jest bardzo ważny – jeśli jest zbyt niski płyty są narażone na korozję. Nie powinniśmy jednak lać wody zbyt dużo, gdyż prowadzi to do rozrzedzenia elektrolitu i osłabia jego wydajność.
Pomiar stanu naładowania akumulatora
Możemy go wykonać przy użyciu tak zwanego areometru, który bada gęstość elektrolitu
Gęstość elektrolitu w akumulatorze zmienia się w zależności od stopnia naładowania urządzenia – mówi specjalista firmy Bat Profi – Przy pełnym naładowaniu areometr powinien wskazywać gęstość na poziomie 1,28 g/cm3. Zaleca się, żeby badanie wykonywać pod całonocnym postoju samochodu.
Jeśli nie możemy użyć areometru ze względu na utrudniony dostęp do cel z elektrolitem, możemy użyć mierników napięcia. Spoczynkowe napięcie powinno wynosić 12,4 V – jeśli wynik jest niższy, powinniśmy podładować akumulator. Napięcie po uruchomieniu silnika powinno z kolei wynosi nie mniej niż 13,8 V – jeśli jest niższe, oznacza to uszkodzenie akumulatora.
Akumulator się poci
Wielu kierowców przekonanych jest, że stan akumulatora należy sprawdzać głównie zimą, bowiem to wtedy mamy największe problemy z odpaleniem silnika. W rzeczywistości również latem może dochodzić do uszkodzenia akumulatorów i jego wadliwej pracy. Podczas ciepłych dni komora silnika z akumulatorem nagrzewa się – jeśli akumulator jest nieszczelny, woda z elektrolitu będzie parować i gromadzić się pod maską. Nocą, kiedy temperatura spada, woda zacznie skraplać się. Zauważymy wtedy, że akumulator samochodowy „poci się”. Należy zwrócić uwagę na takie sytuacje.