Jak styl jazdy wpływa na stan techniczny silnika w aucie?
Silnik jest jedną z najważniejszych części w każdym pojeździe. To właśnie dzięki niemu jest możliwe poruszanie się samochodem. Z tego powodu powinien być zawsze zadbany, aby jego praca przebiegała bez jakichkolwiek zakłóceń. Jednym z najważniejszych czynników wpływających na jego zużycie jest styl jazdy. Zbyt agresywne odpalanie, ruszanie z miejsca oraz hamowanie mogą znacząco wpływać na żywotność silnika.
Zbyt dynamiczna jazda na nierozgrzanym silniku
Wielu kierowców wykazuje się ogromną nieodpowiedzialnością podczas prowadzenia samochodu. Ignorując rady producentów dotyczące stylu jazdy, znacząco obniżają żywotność silników w swoich pojazdach. Dlaczego tak się dzieje?
Agresywnie uruchamiany silnik na zimno nie dostaje wystarczającej ilości środka smarnego. Wykorzystanie jego maksymalnej mocy podczas rozruchu może prowadzić do zatarcia poszczególnych części. Substancja smarująca w trakcie uruchamiania silnika nie jest jeszcze wystarczająco rozgrzana. Z tego powodu ruchome części jednostki napędowej są niewystarczająco smarowane. Pracownicy firmy L&J Parts w Piątkowcu, koło Mielca doradzają, aby nie doprowadzać silnika do wysokich obrotów, zanim nie osiągnie on optymalnej temperatury. Tylko przy właściwie nagrzanej jednostce napędowej można mieć pewność, że środek smarny również osiągnął właściwą temperaturę.
Autom szkodzi także jazda na zbyt niskich obrotach oraz zbyt wczesne wyłączenie silnika. Samochody wyposażone w turbosprężarki przed całkowitym wyłączeniem jednostki napędowej powinny popracować jeszcze przynajmniej 20 sekund.
Jakie awarie może wywołać nieodpowiedni styl jazdy?
Nieodpowiedni styl jazdy wiąże się awarią i konieczną po niej naprawą silnika. Do najczęściej zgłaszanych awarii jednostki napędowej w warsztatach należą:
zatarcie silnika,
awarie turbosprężarki,
zanieczyszczenie oleju,
problemy z sadzą i nadgarem,
awarie dwumasowego koła zamachowego.
To tylko niektóre z awarii, wywołane niewłaściwą eksploatacją silnika samochodowego. Jednostka napędowa, która dostaje zbyt mało oleju lub jego temperatura nie jest wystarczająco wysoka, może się zacierać. Dzieje się tak, ponieważ zimny olej traci swoje właściwości smarujące. Zbyt szybkie uruchamianie lub gaszenie silnika wiąże się też ze zbieraniem się nagaru. Filtry cząstek stałych nie są w stanie odpowiednio się zregenerować podczas agresywnej jazdy na zimnym silniku. Ich naprawa i wymiana są niezwykle kosztowne, a niewłaściwa jazda znacząco przyczynia się do awarii tych elementów. Jazda z nierozgrzanym silnikiem może prowadzić ponadto do gromadzenia się wody w układzie wydechowym samochodu.