Artykuł sponsorowany
Rola i znaczenie olejów przekładniowych

Rola i znaczenie olejów przekładniowych

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo ważny dla prawidłowego działania samochodu jest olej silnikowy. Dużo mniejszą wagę – niestety – przywiązujemy do faktu, że prawidłowego smarowania wymaga nie tylko silnik, ale również skrzynia biegów. Właśnie w tym celu stosuje się tak zwane oleje przekładniowego. Jaka jest ich funkcja i co warto o nich wiedzieć?

Czym jest olej przekładniowy?

Olej przekładniowy to specjalny rodzaj oleju, który, jak wskazuje sama jego nazwa, przeznaczony jest do stosowania w przekładniach – w samochodach i innych pojazdach są nimi manualne oraz ręczne skrzynie biegów. Choć na pierwszy rzut oka oleje przekładniowe mogą przypominać oleje silnikowe, to istnieje między nimi wiele różnic, tak w składzie, jak i właściwościach. Przykładowo, oleje przekładniowe dostosowane są do pracy przy bardzo dużych naciskach, niewystępujących w silniku. Z tego powodu oba te typy olejów nie mogą być stosowane zamiennie, taka praktyka mogłaby doprowadzić do szybkiego zniszczeniach mechanizmu przekładni. Same oleje przekładniowe możemy podzielić na różne kategorie, przede wszystkim na oleje do skrzyń manualnych oraz automatycznych – one również różnią się między sobą składem oraz właściwościami takimi jak lepkość i powinny być stosowanie zgodnie ze swoim przeznaczeniem.

Funkcje i znaczenie oleju przekładniowego

Olej przekładniowy pełni kluczową rolę w utrzymaniu skrzyni biegów w optymalnym stanie technicznym, niezbędnym do jej prawidłowego funkcjonowania.

Jego głównym zadaniem jest minimalizowanie tarć powstających podczas pracy mechanizmu między jego elementami – mówi przedstawiciel firmy MA-TA - To niezwykle ważne, ponieważ nadmierne tarcie powoduje wzrost temperatury, która z kolei przyspiesza zużywanie się komponentów oraz samego oleju i może prowadzić do ich poważnego uszkodzenia. Dobrze dobrany olej dodatkowo odprowadza ciepło ze skrzyni biegów oraz pochłania zanieczyszczenia, takie jak drobinki metalu, które w naturalny sposób powstają podczas pracy przekładni.


To wszystko sprawia, że olej przekładniowy jest niezwykle ważnym płynem eksploatacyjnym, o którym nie wolno zapominać. Prawidłowo dobrany olej znacząco wydłuża żywotność przekładni, chronią ją przed przyspieszonym zużywaniem i awariami, a nas przed niepotrzebnymi wydatkami na naprawy.

Dobór i wymiana oleju

Tak jak olej silnikowy, oleje przekładniowe z czasem zużywają się, tracą swoje pierwotne właściwości i ulegają zanieczyszczeniu. Dlatego należy je regularnie wymieniać. Interwały między kolejnymi wymianami są zazwyczaj dłuższe niż w przypadku oleju silnikowego, który zaleca się wymieniać według zaleceń producenta pojazdu lub nie rzadziej niż raz w roku. W przypadku olejów przekładniowych możemy je wymieniać w zależności od składu i rodzaju, zwykle jest to 60-500 tys. km – częstotliwość wymiany powinna być zgodna z zaleceniami producenta skrzyni lub przekładni. W kwestii doboru należy z kolei sugerować się instrukcjami producenta naszego pojazdu, który ściśle określa parametry, jakie powinien mieć olej, aby mógł być bezpiecznie stosowany w danej przekładni.

Kategorie
Warto przeczytać
Rodzaje podnośników samochodowych
Podnośnik samochodowy to niezwykle przydatne urządzenie w garażu każdego kierowcy. Ponadto jest on niezbędnikiem we wszystkich warsztatach samochodowych. Trapezowy, dwukolumnowy, nożycowy… rynek wręcz obfituje w różne...
Jakie typy testerów diagnostycznych są wykorzystywane w warsztatach samochodowych?
Naprawa i serwisowanie auta wymaga zebrania precyzyjnych informacji o jego stanie technicznym oraz stopniu zużycia poszczególnych podzespołów. Dokładna kontrola wszystkich elementów i określenie, które z nich potrzebują...
Jak znaleźć dobry warsztat samochodowy?
Awarie i uszkodzenia pojazdów wywołują zazwyczaj u ich właścicieli duży stres. Muszą oni zmierzyć się z nieprzewidzianymi wydatkami, ale także ze znalezieniem godnego zaufania warsztatu samochodowego, który pomoże w...
Znajdź warsztaty samochodowe
Jak nie tracić klientów?

Jak nie tracić klientów? Podpowiadamy!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×